Demontage

Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Demontage

Het allereerste wat er natuurlijk moet gebeuren is de carrosserie demonteren. De auto gaat helemaal kaal zodat goed te zien is waar ik mee moet werken en hopelijk komen alle verborgen roestplekken dan ook naar boven.

 

De auto is op assteunen geplaatst zodat ik ook onder de auto overal goed bij kan.

Als eerste werden alle grote carrosserie onderdelen verwijderd. Dit is ook het meest logische omdat je op die manier wat meer ruimte voor jezelf creeërt om te werken.

 

Corolla GT-S op as steunen

 

Voor het verwijderen van de deuren en de motorkap had ik even de hulp ingeroepen van mijn broertje, omdat dit in je eentje toch een beetje onhandig is.

Ook de bumpers, kofferklep, sideskirts en voorschermen lagen er al snel af en dan ziet de auto er al snel zo uit:

 

Corolla GT-S deels gedemonteerd

 

Alles wat van de auto af kwam is netjes gefotografeerd zodat ik over een paar jaar nog weet hoe alles in elkaar zat en alle boutjes, moertjes en kleine onderdelen worden in kleine sausbakjes met deksel opgeborgen. Zo kan er niet zomaar wat uit vallen en door elkaar raken. Grote onderdelen worden nejtes bij elkaar in dozen opgeborgen waarop staat wat erin zit.

 

Dozen met onderdelenOpbergen kleine onderdelen

 

De deuren hebben we er compleet af gehaald, maar daar zaten ook nog de nodige onderdelen is. Die heb ik er later allemaal uit gehaald en per deur apart in dozen opgeslagen. Zo kon er ook niks door elkaar belanden.

 

Gedemonteerde deur van Corolla GT-S

 

Een van de meest roestgevoelige onderdelen van de Corolla's met sideskirts zijn de dorpels die onder de sideskirts verborgen zitten. Vaak hoop er zich modder en andere vochtige en natte rommel op in de sideskirts en dat gaat na verloop van tijd toch aan het metaal vreten.

Dit had al behoorlijke gaten achtergelaten in de dorpels van mijn hatchback. Dus ik vreesde dat dit bij de Coupé ook wel het geval zou zijn.

Na het verwijderen van de sideskirts werden mijn vermoedens al meteen bevestigd.

 

Doorgeroeste dorpel linksDoorgeroeste rechter dorpel

 

Maar op de foto's is ook te zien dat de binnenschermen gelukkig niet aangetast zijn. Dus is het een kwestie van de rotte plekken eruit slijpen en nieuwe stukken erin lassen.

 

Als je al die grote stukken plaatwerk verwijderd schiet het al lekker op en binnen de kortste keren heb je iets staan wat al helemaal niet meer op een auto lijkt. Toch niet gek voor 1 dagje werk.

 

Gedemonteerde onderdelen

 

Gedeeltelijk gedemonteerde Corolla GT-Sachterkant deels gedemonteerde Corolla GT-S

 

Toen ook de motor eenmaal verwijderd was had ik bij het schutbord ook voldoende ruimte om alles wat daar nog bevestigd zat te kunnen verwijderen. Zoals de ruitenwisser motor, remleidingen, remkrachtverdeler, etc.

 

Lege motorruimte Corolla GT-S

 

Leeg brandschot Corolla GT-S

 

Vervolgens kon ook alles wat nog onder de auto hing verwijderd worden. De handremkabels, brandstofleidingen en ook de brandstoftank konden nu vanonder de auto.

Het viel nog niet mee om de brandstoftank te verwijderen in je eentje op je rug onder de auto, het is nogal een groot, lomp ding. Maar ook dat is uiteindelijk gelukt.

 

Gedemonteerde remleidingenGedemonteerde brandstoftank

Lege onderkant Corolla GT-S

 

Alle ruiten moesten ook nog verwijderd worden. Maar omdat deze auto hier natuurlijk nooit geleverd is, leek het me wijs om eerst eens te kijken of ik hier überhaupt aan nieuwe ruiten kon komen voordat ik de oude zou verwijderen.

Hiervoor heb ik aangeklopt bij de lokale dealer, omdat gespecialiseerde autoruit bedrijven al helemaal niets voor deze auto konden leveren.

Gelukkig kon de dealer me wel helpen en werden er een gloednieuwe voorruit en achterruit gevonden. De achterruit moest zelfs helemaal vanuit Japan ingevlogen worden, maar even wachten vond ik niet erg.

 

Maar nu ik zeker wist dat ik de juiste ruiten als vervanging had, kon ik de oude ruiten verwijderen. Ik had al gebeld met bedrijven als Carglass en dergelijke om zij 'm voor me konden verwijderen. Dat leek me voor hun immers maar een kleine moeite. Maar helaas, alleen langs komen voor het verwijderen zat er niet in.

Dus dan moest ik het zelf maar doen en aangezien die kit waarmee het vast zat keihard was, was eruit snijden met een met of visdraad geen optie. De ruit zou moeten sneuvelen helaas. Dus probeerde ik met de punt van een hamer de boel in te slaan.

Dat viel echter nog niet mee. Ik moest echt behoorlijk door meppen wilde ik een barst in de voorruit krijgen.

 

Kapot geslagen voorruit Corolla GT-S

 

Het is gelammelleerd glas met een kunststof tussenlaag die de boel bij elkaar houd. Zo vliegt het glas niet in het rond bij een eventuele aanrijding of iets dergelijks. Dat was nu wel goed te zien.

Met veel moeite heb ik uitendelijk al het glas kunnen verwijderen en heb ik re restjes die nog langs de randen bleven zitten met een mes weg gesneden. De resten ruitenkit zouden later wel een keer verwijderd worden.

 

Maar de achterruit moest er natuurlijk ook nog aan geloven. Na de ervaring met de voorruit dacht ik dat het bij de achterruit hetzelfde zou gaan, maar na 1 slag met de hamer versplinterde de hele ruit in kleine stukjes.

 

Kapot geslagen achterruit Corolla GT-S

 

Even een keer met een blik en veger en een stofzuiger door de auto heen en die achterruit was lekker makkelijk opgeruimd. Let wel, dat glas beland echt overal! Maanden en zelfs jaren nadat ik de ruiten verwijderd had kwam ik nog kleine stukjes glas tegen in alle hoeken en gaten van de carrosserie!

 

 Kale carrosserie Corolla GT-S

 

Aan het einde van de dag zag de carrosserie er intussen al zo uit! Behoorlijk kaal en de demontage kwam daarmee wel zo'n beetje tot z'n eind. Nu kon ik eens beginnen om te kijken wat er allemaal nodig was om de carrosserie weer een goede staat te krijgen.

Op een paar plekjes na bleek de roest enorm mee te vallen. Dus er zal wel iets gelast moeten worden, maar lang niet zoveel als waar ik in eerste instantie rekening mee had gehouden.