Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Draaibrug

Er moest nog een hele hoop gebeuren aan de carrosserie. Waaronder het uitboren van diverse puntlasjes en er moest ook nog wat laswerk verricht worden.

Als er nu iets vervelend is, is het wel slijpen en lassen liggend op je rug onder een auto. Bovendien zouden andere klusjes onder de auto ook een stuk aangenamer worden als ik daar eenvoudig bij zou kunnen.

 

Hier zijn kant-en-klare oplossingen voor in de vorm van een draai-of-kantel brug. Hier kun je de hele auto in hangen en vervolgens ronddraaien.

Uiteraard zijn deze ook zo te koop in verschillende vormen. Maar helaas zijn die vaak ook aardig prijzig.

Ik had al zelf een ontwerp gemaakt met het idee er zelf een te fabriceren.

Maar na een kleine zoektocht op het internet kwam ik op Marktplaats een draaibrug tegen voor een prijs waarvoor ik hem zelf nooit zou kunnen bouwen.

Dus besloot ik daar maar eens naar te gaan kijken.

 

Draaibrug delen

 

Draaibrug deel

 

De draaibrug is een simpel ontwerp, maar wel netjes gemaakt. Hij was degelijk in elkaar gelast en met enkele lasergesneden onderdelen zat het allemaal goed in elkaar. Dus voor die prijs kon ik ze niet laten staan.

 

Maar om de auto op te kunnen hangen in deze draaibrug moest er natuurlijk nog wel iets gemaakt worden waarmee ik de auto zelf op een degelijke manier aan de dwarsbalk kon bevestigen.

het leek mij het beste om dat te doen via de bevestigingspunten voor de bumpers. Deze zitten vastgebout in de chassisbalken, wat een van de sterkste onderdelen van de auto is.

 

Voor de voorkant kon ik de beugels van de voorbumper gebruiken als voorbeeld. Uiteraard waren de beugels van de bumper zelf niet stevig genoeg. Dus heb ik ze een stuk steviger nagemaakt.

 

steunen voor

 

Deze beugels kon ik dan aan de dwarsbalk vast lassen en eenmaal vastgebout aan de auto zou dit stevig genoeg moeten zijn om het hele gewicht in alle posities te kunnen dragen.

 

Nu moest ik alleen nog beugels hebben voor de achterkant. Hier had ik echter al een wat meer kant en klare oplossing voor.

De originele USDM bumpers die origineel op de auto zaten zou ik niet meer gaan gebruiken. Ik had nu immers de veel fraaiere JDM bumpers al liggen. De bumperbalken die achter de oude bumpers gebruikt werden zou ik dus ook niet meer nodig hebben.

De bevestiging van de balk van de achterbumper was al aardig degelijk uitgevoerd, zou zonder problemen in de auto vastgebout kunnen worden en waren eenvoudig aan te passen voor wat ik ermee wilde gaan doen. Dat was slechts een kwestie van de bevestigingspunten uit de balk slijpen zodat ik ze vast kon lassen aan de dwarsbalk van de draaibrug.

 

carrosserie steunen 

 

En dan heb je 4 degelijke steunen. Dan moet de hele boel aan de dwarsbalk vastgelast worden. Het is dan alleen wel makkelijk als alles een beetje recht staat en de gaten van de beugels goed uit komen. Het eenvoudigst gaat dat door de beugels aan de auto vast te bouten en daarna pas te lassen, ipv eerst meten, lassen en er vervolgens achter komen dat het niet past.

 

Dus werden de beugels aan de auto vast gebout, de dwarsbalk juist gepositioneerd en afgetekend waarna ik met een gerust hart de boel vast kon lassen.

 

Carrosserie steunen achter  Carressorie steunen voor

 

Steun achter  Steun voor

 

Nu er stevige bevestigingspunten waren om de auto aan te bevestigen, kon deze in de draaibrug opgehangen worden en kon ik het zwaartepunt gaan bepalen.

Het draaipunt moest namelijk ook bij het zwaartepunt van de auto hangen, anders zou het bijna onmogelijk worden om de auto met de hand om te kunnen draaien.

 

Met behulp van een krik en een boel geklooi kreeg ik de carrosserie dan toch hoog genoeg om 'm aan de draaibrug te kunnen vastbouten. De dwarsbalk zit met 4 plaatjes vastgeklemd aan de draaibrug en is daarmee dus nog verstelbaar.

 

Carressorie in draaibrug gemonteerd

 

Het was daarna nog even zoeken naar het juiste zwaartepunt, wat nog verrassend laag bleek te liggen.

Op bovenstaande foto klopt het zwaartepunt nog niet. Op de foto's onderaan kun je zien dat de dwarsbalk bijna helemaal tegen de scharnierpen aan zit. Zo laag zit het zwaartepunt van de carrosserie dus ook zo'n beetje.

Nu kan ik de auto gewoon met de hand helemaal rond draaien. Op 1 draaibrug zit een schijf met gaten erin, waarmee ik de draaibrug vast kan zetten. Zo kan ik eraan werken in een bepaalde stand zonder bang te zijn dat hij doordraait.

Werk aan de onderkant van de auto of de dorpels is nu een eitje en maakt het allemaal een heel stuk aangenamer en eenvoudiger! Een van de beste stukjes gereedschap die ik tot dusver aangeschaft heb.

 

Carressoerie gedraaid in draaibrug

 

Carressorie ondersteboven in draaibrug