Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Motorkap gasveren

Bij luxere auto's destijds en modernere auto's was het al gemeengoed. Gasveren die de motorkap netjes voor je open houden.

Niet alleen ziet het er een stuk beter uit dan zo'n lullig stokje die je vooraan in de motorkap moet haken, maar ze zitten ook niet in de weg en in tegenstelling tot dat stokje kunnen ze er niet afgestoten worden of iets dergelijks.

 

Dat zag ik ook wel zitten. Nu waren er wel kant en klare kits te koop voor de E9 die zo tegen de voorschermen en de motorkap aan gebout konden worden. Maar vaak liet de kwaliteit van deze kits nogal te wensen over en waren de gasveren zo kort en sterk dat ze het plaatwerk zelfs nog wel eens wilden beschadigen.

 

Maar ik had nog wel wat andere ideeën.

Zo had ik ooit op de sloop de gasveren van de achterklep van een Celica T18 meegenomen. Die zouden wellicht nu wel uitkomst kunnen bieden.

Maar nadat ik ze gepast had bleken ze te lang en te dik te zijn om onder de motorkap van de Corolla schuil te kunnen gaan.

Bij een ander tripje naar de sloop vielen de gasveren van de motorkap van een Toyota Starlet P8 me ineens op.

Zo op het oog waren die niet te lang en hadden ze een veel kleinere diameter dan de Celica gasveren. Bovendien zouden ze makkelijk te monteren zijn. Dus heb ik maar eens een setje mee naar huis genomen om te proberen.

 

Lengte gasveren controleren

 

Deze gasveren leken al een stuk beter te passen. De bevestiging in de motorkap zou een bolkopje zijn met M10 draad. Dat zou ik niet zomaar in het plaatwerk van de motorkap kunnen draaien. Teminste, niet als ik wilde dat het ook een beetje duurzaam en stevig zou zijn. Daar zou ik dus nog iets voor moeten fabriceren.

 

Ik besloot van een stukje 2mm dik hoekstaal een bevestiging te maken. Zo zouden de krachten van de gasveren over een grotere oppervlakte verdeeld worden en met een moer erachter gelast zou ik ook een degelijke bevestiging hebben voor de gasveren.

 

Bevestigingspunten

 

Na nauwkeurig afgemeten te hebben waar de bevestigingspunten van de gasveren moesten komen heb ik een stuk uit het plaatwerk van de motorkap geslepen zodat mijn hoekstaaltjes erin zouden passen.

 

Uitmeten montagepunten  Montagepunt in motorkap

 

Ik had de bevestigingspunten bewust te groot gemaakt zodat ik ze later nog op maat zou kunnen maken. Toen ze eenmaal in de motorkap pasten kon ik mooi de contouren van het plaatwerk aftekenen en de beugels nog een beetje bewerken.

 

Passen gasveren

 

En uiteindelijk ziet het er dan ongeveer zo uit. Uiteraard moet alles dan nog vast gelast worden, maar dat zou later wel komen. Hetzelfde process heb ik uiteraard aan de andere kant nog een herhaald en dan maar kijken of de gasveren sterk genoeg zouden zijn om het gewicht van de motorkap te dragen.

 

Gasveren geinstalleerd

 

Maar dat bleek gelukkig geen enkel probleem te zijn. Ze waren ook niet té sterk waardoor de gasveren spanning zouden zetten op het plaatwerk en de scharnieren en de motorkap zwaar naar beneden te drukken zou zijn. De motorkap was nog eenvoudig dicht te doen en klapte niet met veel geweld open als hij ontgrendeld werd.

Mooi, precies wat ik voor ogen had.

 

 

De oplettende lezer zal echter al opgemerkt hebben dat ik dit allemaal gedaan heb bij de oude motorkap die bij de auto hoorde. Aangezien ik de nieuwere motorkap ga gebruiken moet ik de nieuwere kap hier nog op aanpassen, want waar ik eerdere aanpassingen en ideeën nog wel heb laten varen naarmate ik ouder en wijzer werd, bevalt deze aanpassing me nog steeds heel goed.

Ik zal dus met der tijd de gasveren nog over moeten zetten naar de nieuwe motorkap.