Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Motorruimte verlichting

Verlichting in de motorruimte?

Inderdaad, een functionele aanpassing. Ik had al meerdere malen gehad dat ik bijvoorbeeld 's winters de olie wilde peilen. Ook dat moet 's winters gewoon gebeuren, of je zal maar langs de kant van de weg staan in het donker en kijken wat er aan de hand is. Dat is dan door een gebrek aan licht soms lastig te zien.

Onderweg heb je niet altijd een lampje bij de hand en verlichting is ook niet altijd voorhanden, of de auto speciaal moeten verrijden om maar een beetje licht te hebben is ook niet altijd fijn of practisch.

 

Daar kunnen we natuurlijk wel iets op verzinnen.

De nummerplaat verlichting van een E9 hatchback bood daar in mijn gedachte wel uitkomst in. Deze zit normaal gesproken op de achterbumper (is dus weersbestendig) en schijnt onder een hoek een aardige partij licht op de nummerplaat op de achterklep.

 

Als ik die verlichting nu ondersteboven aan de motorkap monteer en naar beneden laat schijnen in de motorruimte (de hoek komt goed van pas bij de hoek waaronder de motorkap omhoog staat).

Maar dan moest ik wel op de juiste plek een montageplaatje creeëren zodat ik het geheel stevig zou kunnen bevestigen.

 

Bevestigingsplaatje

 

Passen verlichting

 

Een aluminium plaatje werd hier en daar wat verbogen en als dat met popnagels vast zit aan de motorkap en meegespoten is, dan lijkt het al veel meer 1 geheel.

De verlichting zal in de ruimte tussen de motor en de radiateur vallen en dus nergens tegeaan komen.

 

Maar die lampjes moeten natuurlijk niet de hele tijd blijven branden. Er zal dus ook een schakelaar moeten komen.

Daarvoor heb ik een deurschakelaar van diezelfde E9 op de sloop geschroefd.

Dat is een zogeheten 'normally closed' schakelaar. In rust positie schakelt de schakelaar dus. Als hij wordt ingedrukt is de schakeling verbroken.

  

Die schakelaar zal worden bevestigd op de bovenste dwarsbalk van het voorfront. Er moest wat ruimte gemaakt worden en een gat geboord om wat draad in te kunnen tappen. Maar dan zit ie ook stevig vast.

 

schakelaar

 

Testen schakelaar

 

En met de motorkap gesloten wordt de schakelaar netjes ingedrukt, zoals het bij de deur ook zou gebeuren. De schakeling wordt dan verbroken en de lampjes gaan uit.

 

Verder als dit was ik er nog niet mee gekomen en zal het ook niet meer gaan.

Met de komst van de nieuwe motorkap heb ik ook dit plan alweer laten varen. Daar ga ik liever geen gaten meer in boren. Deze auto zal bovendien in de wintermaanden waarschijnlijk lekker warm en droog binnen blijven staan en dan ga ik ook geen verlichting onder de kap meer nodig hebben.