Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

De stuurinrichting

Om te beginnen is ook het stuurhuis van de auto is gereviseerd.

De Corolla Coupé moet het doen zonder stuurbekrachtiging. Zo heb ik het ook het liefst. Mijn oude Corolla hatchback moest het ook doen zonder stuurbekrachtiging en dat reed prima met lekker veel feedback in het stuur.

En zolang je jezelf maar aanwent om de auto zachtjes te laten rollen als je inparkeert mis je die stuurbekrachtiging eigenlijk ook niet echt.

 

Ik heb van dit proces helaas niet zoveel foto's genomen, maar het begon zoals altijd natuurlijk met het demonteren van het stuurhuis.

 

Stuurhuis in onderdelen

 

Achteraf was het maar goed dat ik de boel uit elkaar had gehaald, want het bovenste lager van het rondsel vertoonde toch al aardig wat speling.

Bij de dealer heb ik dus nieuwe lagers, stofhoezen, spoorstangeinden en borgringen besteld om alles weer goed in elkaar te kunnen zetten.

Ook heb ik het stuurhuis laten poedercoaten om het er allemaal weer wat beter uit te laten zien.

 

Van de nieuwe onderdelen en het monteren heb ik helaas geen foto's genomen omdat ik toen mijn camera vergeten was mee te nemen.

Dus zullen jullie het moeten doen met een foto van het eindresultaat:

 

Gereviseerd stuurhuis

Het volledig gereviseerde stuurhuis

 

Maar er zit natuurlijk ook nog een stuurkolom tussen het stuurwiel en het stuurhuis. Ook deze kon wel een kleine opknapbeurt gebruiken, aangezien het ding van onbeschermd metaal was en in de opslag van mijn vorige loods wat was gaan roesten.

Het is een in hoogte verstelbaar stuurwiel, wat ervoor zorgt dat er iets meer onderdelen aan deze stuurkolom zitten dan aan een normaal, onverstelbaar stuurwiel.

 

Stuurkolom

 

Dat kon zo natuurlijk niet terug in de auto gezet worden. DUs heb ik het hele ding uit elkaar gehaald om alles eens grondig schoon te maken en waar nodig te stralen en van een verfje te voorzien.

 

Stuurkolom in onderdelen

De complete stuurkolom in onderdelen.

 

Eenmaal uit elkaar bleken er toch nog aardig wat onderdelen uit te komen.

Alles is vervolgens netjes gestraald en van een verfje voorzien om corrosie is de toekomst te voorkomen.

 

Om het stuurhuis weer in elkaar te kunnen zetten heb ik een hulpgereedschapje moeten maken. Er zit een behoorlijk stevige veer in het stuurhuis. Met 2 platen en een steldraadeinden kon ik de veer in elkaar drukken en de boel weer monteren.

 

Hulpgereedschap voor stuurkolom

 

Terwijl alles hing te drogen na het verven, heb ik ook het gedeelte met de hendels voor de bediening van de verlichting en de ruitenwissers eens uit elkaar gehaald ook dit eens goed schoon te maken en te voorzien van een nieuw likje vet waar nodig.

 

Bedieningshendels

 

Daarna kon de hele stuurkolom weer in elkaar gezet worden. Hieronder een paar fotootjes van het eindresultaat.

 

Gereviseerde stuurkolom  Gereviseerde stuurkolom

 

Het enige dat ik miste aan deze stuurkolom was een interval schakelaar voor de ruitenwissers. De ruitenwissers hadden met deze schakelaar 3 standen. Langzaam, continue en snel.

Dit had ik in mijn oude Corolla hatchback ook, maar ik heb het regelmatig gehad dat stand langzaam al te langzaam of te snel was en continue weer te snel. Je zou eigenlijk een stand er tussenin moeten hebben, met als gevolg dat je handmatig af en toe de ruitenwissers een tikje geeft.

Er is daar een oplossing voor in de vorm van een interval schakelaar. In mijn Carina E en Avensis zit dit ook en dat bevalt toch wel erg goed. Het kan op de snelweg in een regenbui net een ergernis minder zijn.

 

Voor de Corolla waren deze schakelaars er ook al, enkel heb ik voor de coupé met klapkoplampen wel weer een specifieke verlichtingsschakelaar nodig.

Maar op de sloop kwam ik de hendels tegen van een Celica T18. Deze heeft ook klapkoplampen en bleek ook een intervalschakelaar te hebben voor de ruitenwissers. Die heb ik dus eens mee genomen om te vergelijken.

 

Bedieningshendels Celica

 

Met enkele aanpassingen denk ik deze wel te kunnen gebruiken voor de Corolla waardoor ik toch een interval schakelaar heb voor de ruitenwissers.