Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Dashboard aanpassen

Ik wil enkele extra meters gaan gebruiken in de auto. In de GT-S uitvoering van de coupé zitten al extra meters die andere uitvoeringen moeten missen, zoals een voltmeter en een oliedruk meter.

Daarbij moeten we wel even in gedachte houden dat deze metertjes redelijk indicatief zijn en bepaald geen precisie instrumenten, maar ze zitten er.

 

Origineel dashboard Corolla GT-S  Oliedruk en voltmeter

Het huidige dashboard van de Corolla GT-S coupé met de extra sportieve metertjes.

 

Een oliedruk meter is natuurlijk altijd nuttig, want dat is toch een redelijk cruciale waarde voor de motor. Geen oliedruk is immers binnen enkele seconden einde oefening voor de motor.

Van een voltmeter zie ik altijd maar weinig nut in. Leuk om te weten dat de accu nog spanning heeft, maar het is een constante waarde die niet zal veranderen. Waarom heb je er dan een meter voor nodig? En als de auto niet start door een platte accu weet ik dat snel genoeg, daar hoef ik niet voor op een metertje te kijken.

 

Maar voor de meters die ik wil gaan gebruiken zal ook ruimte gemaakt moeten worden. Het zullen er uiteindelijk 4 worden:

En dan moeten het niet zomaar willekeurige metertjes worden natuurlijk. Omdat ik het digitale dashboard wil gaan gebruiken, moeten de extra metertjes daar toch ook een beetje bij aansluiten. Het liefst ook digitaal dus.

Een zoektocht op internet leverde diverse digitale meters op, maar geen die eigenlijk aan mijn eisen voldeed. Ik wilde graag meters waarin ook aangegeven werd welke waardes er nu eigenlijk weergegeven werden en de kleur van de display moest ook een beetje aansluiten bij de rest van het interieur.

 

Bij Dakota Digital heb ik uiteindelijk metertjes gevonden die al aan mijn wensen voldeden. Ze hadden de juiste kleur display (teal, die groenige digitale klokjes kleur) ze waren met een chromen of zwarte rand te bestellen. Ik ging uiteraard voor zwart om de fabrieksuitstraling een beetje te behouden. Ze waren om te schakelen van Engelse aanduiding naar Metrische aanduiding. Ze hadden een bijzonder goede kwaliteit (Uit massief aluminium gefreesde behuizing, degelijke aansluitingen etc.) en daarbij hadden ze nog enkele leuke functies zoals met de verlichting mee dimmen en alarmen bij zelf in te stellen onder of bovenwaardes en helemaal uitgeschakeld waren ze volledig donker, net zoals het digitale instrumentenpaneel van de auto zelf.

 

Dakota digital meter  Achterzijde Dakota Digital meter

 

Daar hebben we dus de gewenste meters van over laten komen vanuit de US of A!

Nu had ik dan de meters, maar die moesten dan nog wel in het dashboard komen. Ik vind van die A-pilaar meter houders niks en ook van die meterhouders voor bovenop het dashboard zijn niet mijn ding. Maar hoe moest ik die meters dan kwijt? Simpel: Ik pas het dashboard wel gewoon aan!

 

Het standaard dashboard zoals dat van de coupé kon me toch al niet zo bekoren. Het ziet er niet echt doordacht en misschien zelfs een beetje goedkoop uit. Daar was wel ruimte voor verbetering en ik had al een idee hoe ik dat kon gaan doen. Dus heb ik op de draaibank op het werk een dummy gedraaid met dezelfde afmetingen als de Dakota Digital meters zodat ik die kon gebruiken voor het pas en meet werk.

 

Ik zou in het dashboard moeten gaan zagen en de boel grondig verbouwen. Zodra ik de zaag erin had gezet kon ik eigenlijk niet meer terug, want een nieuw dashboard vinden zou moeilijk of erg duur worden.

Maar ik had m'n zinnen erop gezet, dus vooruit met de geit!

Met een idee in mijn hoofd over hoe ik het wilde hebben heb ik een kartonnen malletje gemaakt om een en ander eens een beetje uit te kunnen meten.

 

Kartonnen malletje

 

Ik zou het dashboard opnieuw vorm gaan geven met polyesther hars en glasvezelmatten. Op zich best stevig spul, maar ook redelijk broos. Om de bevestigingsbeugels voor de meters wat meer stevigheid te geven zou ik bij de meters een stukje aluminium in het polyesther verwerken.

 

Aluminium verstevigingsplaatje  verstevigingsplaatje passen

Daar kon ik alvast 3 meters in kwijt.

 

Om ruimte te maken voor de nieuwe meters zou ik drastische stappen moeten nemen en de zaag moeten zetten in het dashboard zelf om die later weer opnieuw vorm te geven.

Ook moesten er diverse onderdelen in het dashboard zelf wijken voor de nieuwe meters, omdat ze simpelweg in de weg zaten.

 

Dashboard  Dashboard met stukken verwijderd

Zo, dat ruimt al lekker op. Genoeg ruimte in het dashboard nu voor de extra meters.

 

Nu moest er natuurlijk wel even gekeken worden of er nog meer obstakels in de weg zouden zitten voor de nieuwe meters. En daarbij is het ook fijn om een beetje te visualiseren hoe de nieuwe meters ongeveer in het dashboard zouden komen te zitten en hoe dat er ongeveer uit zou zien, want je kan een beeld in je hoofd hebben, maar dat kan er in het echt soms toch een beetje anders uitzien.

 

Passen meters  Bovenaanzicht meters passen

Op bovenstaande foto is ook goed te zien dat de instrumenten iets naar de bestuurder gericht zijn.

 

Gaten maken in het dashboard is 1 ding, maar die moeten natuurlijk ook weer dicht. Tijd om het dashboard weer opnieuw op te gaan bouwen. Polyesther en glasvezelmatten hebben van zichzelf bij het aanbrengen nog geen stevigheid, dus is er een basis nodig waarop ze gelegd kunnen worden.

Ik besloot kippengaas te gaan gebruiken. Daarmee zou het het poly ook nog eens verstevigd worden (denk aan gewapend beton) en het was makkelijk in vorm te brengen en stevig genoeg om vanuit op te bouwen.

 

Structuur aanbrengen

 

Ik lijmde het kippengaas en de aluminium plaat vast met superlijm aan het dashboard zodat het goed op z'n plaats zou blijven liggen en goed in vorm zou blijven. Dan kon ik later weer met het poly aan de gang.

Maar de oplettende lezer heeft natuurlijk al lang gezien dat ik 4 meters ging gebruiken en nu nog maar plaats had voor 3 stuks. Ik zou dus nog ergens een meter in het dashboard kwijt moeten.

Aan de andere kant van het instrumentenpaneel zat nog een loze ruimte die wel wat krap zou zijn, maar waar ik waarschijnlijk net een meter in kwijt zou kunnen.

 

Kartonnen malletje andere zijde  Kartonnen malletje vast geklemd met tang

 

Vervolgens kon ik aan de gang om het dashboard verder op te gaan bouwen en de eerste poly aan te brengen.

Met het kippengaas bracht ik de ruwe basisvormen aan voor het dashboard. Daarna was het een kwestie van laagje voor laagje de vorm opbouwen.

 

Eerste laag glasvezel  Nog meer structuur

 

Passen en meten

 

Polyesther op dashboard

 

Poly op paneel links  poly op paneel rechts

 

In vorm schuren

 

Intussen zitten de laatste lagen poly er wel zo'n beetje op. Alles is nu redelijk in vorm en het eerste schuurwerk is inmiddels ook al verricht om de ergste oneffenheden eruit te halen. Nu kon het afwerken gaan beginnen. Hiervoor moest er eerst een laag plamuur aangebracht worden die ik vervolgens voorzichtig in de definitieve vorm kon gaan schuren.

 

Plamuren

 

Eenmaal in vorm kon ik eens een laag spuitplamuur aan brengen om de laatste kleine oneffenheden weg te werken. Als alles dan eindelijk een egale kleur heeft en wat meer 1 geheel wordt, dan wordt pas echt duidelijk hoe het er uit zal gaan zien.

 

Paneel in de spuitplamuur

 

Paneel in de spuit plamuur

 

Ook het dashboard zelf moest nog afgewerkt worden. De polylaag is natuurlijk maar de basis, maar daar overheen moet natuurlijk ook weer een soort zachte schuimlaag komen waar overheen bekleed kan worden. Ik besloot het eens met PURschuim te gaan proberen.

Dat is eenvoudig aan te brengen en vervolgens ook mooi in vorm te brengen door het eerst in vorm te snijden met een scherp mes en dan helemaal af te werken met wat fijn schuurpapier.

 

PURfoam op dashboard

Oké, dit was misschien ene beetje veel van het goede, maar het teveel wordt weggesneden.

 

PURshuim in vorm gesneden

Alles sluit nu weer netjes aan op het originele dashboard.

 

En dan wordt het tijd om alles eens te monteren en het eindresultaat eens te bekijken. Maar toen er ruimte gemaakt moest worden voor alle nieuwe onderdelen, zijn er ook wat bevestigingspunten gesneuveld. Zoals die voor de knoppenclusters aan weerszijden van het instrumentencluster.

Om die weer vast te kunnen zetten moesten er nieuwe bevestigingspunten gemaakt worden. Het is erg lastig schroeven in polyesther. Het is broos en de kans dat het barst is behoorlijk groot. Dus heb ik een lengte rond hout van zo'n 10mm doorsnee gehaald. In het hout kunnen de schroeven zich goed vast zetten zonder dat ik bang hoef te zijn dat het kapot zal gaan.

 

Van de knoppenclusters zelf heb ik ook een stukje af moeten zagen omdat het in de weg zat voor de nieuwe stukken dashboard. Hier heb ik met stukjes aluminium nieuwe bevestigingspunten gemaakt zodat ik alles weer stevig vast zou kunnen zetten.

Aan de achterkant ziet het er misschien allemaal niet zo fraai uit, maar aan de voorkant zie je er helemaal niets van en alles zit weer stevig vast. Dus het werkt en daar gaat het me natuurlijk om.

 

Bevestigingspunt gemaakt  Bevestigingsnokje

 

Bevestigingspunt knoppen cluster  Knoppencluster passen

 

In de lijst die onder het instrumentenpaneel loopt had ik al eens een gat gezaagd voor een mistlicht schakelaar. Die ging ik niet meer gebruiken, maar dan moest ik dat gat natuurlijk wel weer dicht maken.

Ook dit heb ik met poly gedaan. Eerst een stuk gaas erachter geplakt met secondenlijm en vervolgens een paar laagjes polyestherhars en glasvezelmatjes in het gat gelegd. Daarna was het weer schuren en afwerken met plamuur en spuitplamuur.

Nadien was niet meer terug te vinden waar het gat gezeten had en was er eigenlijk helemaal niets meer van te zien, wat natuurlijk ook gewoon de bedoeling was.

 

Gat in paneel  Gat in paneel poly'en

 

gat plamuren  Niets meer van te zien

 

En als alles dan is afgewerkt, alle bevestigingspunten weer zijn gemaakt en alles op een kleurtje of bekleding na zo'n beetje gereed is, dan is het tijd om alles eens te bevestigen zoals het hoort om het eindresultaat eens in ogenschouw te nemen en te kijken wat al dat werk van de afgelopen maanden nu daadwerkelijk heetf opgeleverd en of het een beetje geworden is wat ik voor ogen had.

Dus de knoppenclusters erin geschroefd, de extra meters in het dashboard vast gezet, het instrumentencluster in het dashboard geschroefd en alle panelen op hun plaats vast gezet en dan is dit het resultaat:

 

Intrumentenpaneel en meters passen

 

Eindresultaat voorzijde

 

Eindresultaat zij aanzicht

 

Eind resultaat andere zij aanzicht

 

Tot zover ben ik er in ieder geval erg blij mee. Het is precies geworden wat ik voor ogen had en hoewel ik nooit eerder dit soort dingen gedaan heb ben ik erg blij dat het toch zo goed gelukt is. Het is een stevig geheel geworden en als straks alles netjes bekleed is en voorzien van een kleurtje zou je, als je niet beter wist, waarschijnlijk denken dat dit dashboard zo vanuit de Toyota fabriek in deze auto was geleverd.

 

Voor wie zich overigens afvraagt welke meter nu waar precies komt te zitten: Geheel links komt de inlaatdruk meter, aan de rechterkant naast het instrumentencluster komt eerst de oliedruk meter, daarnaast de olietemperatuur meter en uiterst rechts zit uiteindelijk het klokje.