Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Kofferbak bekleding

Nadat ik de accu naar de kofferbak had verplaatst moest ging ik eens op zoek naar de kofferbak bekleding van de auto om te kijken of dat allemaal nog een beetje zou passen.

Het was al zo lang geleden dat ik deze vast had dat ik compleet vergeten was hoe het er ook alweer uit zag en moest dan ook een aardig poosje zoeken voordat ik het gevonden had.

Buitenom de verhuizing naar de nieuwe loods een paar jaar terug, had ik deze onderdelen sinds ik ze uit de auto had gehaald niet meer vast gehad.

 

Ik moest zelfs nog een paar foto's opzoeken om te zien hoe het ook alweer allemaal in de kofferbak paste en hoe het bevestigd zat.

 

Corolla kofferbak bekleding

 

Corolla kofferbak bekleding achter

 

Corolla kofferbak bekleding rechts

 

Corolla kofferbak bekleding links

 

Toen ik ze eenmaal gevonden had, herkende ik ze in eerste instantie niet eens als de kofferbak bekleding, maar op een gegeven moment begon er toch weer een beetje wat te dagen.

Maar ik was echt compleet vergeten dat het er zo waardeloos uit zag. Waar de kofferbak van onze Europese Corolla's nog enigszins behoorlijk afgewerkt waren met degelijke stevige plastic panelen, bestond de bekleding van de GT-S uit niet meer dan 5 flodderige delen voorgevormde bekleding die met een paar dopjes en dubbelzijdige tape op hun plek werden gehouden.

Het ziet er in ieder geval heel flodderig, slordig afgewerkt en bovenal verschrikkelijk goedkoop uit.

Voor een standaard auto wellicht een acceptabele oplossing, maar bij dit project ga ik toch even wat verder. Dit zag er gewoonweg niet uit en daar zou ik toch echt wat anders voor moeten verzinnen.

 

Het bleek dat de verplaatste accu zelfs prima zou werken met de bestaande bekleding.

 

Corolla kofferbakbekleding met accu

 

Ik zou enkel een stukje stof van de bodembekleding af hoeven snijden en het zou werken. Maar dan zou de accu wel gewoon open en bloot in de kofferbak staan. Dat ziet er natuurlijk niet uit en zo zou Toyota het immers ook niet doen. De accu moest gewoon netjes uit het zicht achter een paneeltje weg gewerkt worden.

 

Ik zou dus iets geheel nieuws moeten maken.

 

In eerste instantie dacht ik het op dezelfde manier als het dashboard aan te pakken. Met het flexibele kippengaas een basis maken waarop ik met polyester en glasvezel op kon bouwen.

Maar na wat gestoei met het kippengaas bleek dit toch niet te gaan werken. Voor een relatief klein item als het dashboard werkte het prima, maar hier zaten gewoon teveel ingewikkelde vormen in en het waren te grote lappen om het allemaal echt netjes en strak te krijgen.

 

Na nog eens nagedacht te hebben vroeg ik me af waarom ik de originele voorgevormde bekleding niet kon gebruiken als basis? De pasvorm was redelijk goed en het sloot nauw aan tegen de carrosserie. Als ik het zou doordrenken met polyster lamineerhars had ik ook een goede basis om van op te gaan bouwen.

Dit werd dus het nieuwe plan van aanpak.

Maar ik zou een behoorlijke hoeveelheid lamineerhars nodig gaan hebben om de hele kofferbak te kunnen doen. Dus heb ik dat meteen maar besteld:

 

Polyster lamineerhars

 

Daar zou ik voorlopig even mee vooruit moeten kunnen. Bovendien was dit proffesioneel spul en een stuk fijner om mee te werken dan de potjes waar ik het dashboard mee gemaakt had. De componenten zijn nauwkeuriger met elkaar te vermengen en de vloeibare verharder mengt veel beter. Bovendien heeft de hars een langere verwerkingstijd, waardoor je meer kan verwerken in de periode die je hebt voordat het uithardt.

Met de grote oppervlaktes die ik hier moest gaan doen was dat geen overbodige luxe.

 

Maar voordat ik met de polyester kon beginnen moest ik ook nog iets verzinnen voor het nieuwe paneel voor de accu. Die zou ik ook ergens aan de carrosserie moeten kunnen bevestigen. Het moet immers niet gaan lopen klapperen of iets dergelijks daar in de kofferbak.

Dus heb ik 2 beugeltjes gemaakt en vast gelast aan de carrosserie.

 

kofferbak beugel onder

Bevestigingsbeugel onder geproplast aan kofferbak bodem.

 

kofferbak beugel boven

Kofferbak beugeltje geproplast aan bovenzijde kofferbak.

 

Nu zou ik nieuwe panelen in ieder geval op een degelijke manier aan de carrosserie vast kunnen maken en zouden ze stevig blijven zitten zonder hinderlijk te gaan klapperen of iets dergelijks.

 

Vervolgens heb ik dus de originele lappen op hun plek gelegd en maar eens flink doordrenkt en ingesmeerd met de lamineerhars.

 

 

Hierna ben ik begonnen om een wandje te creeëren voor de accu. Voor de stevigheid en een lekkere vlakke vorm ben ik begonnen met een stuk dun triplex.

 

triplex tussenwand kofferbak accu achter scheidingswand

 

Ik heb dit zoveel mogelijk in vorm gezaagd zodat het de contouren van de rest van de kofferbak zoveel mogelijk zou volgen om alles mooi aan te laten sluiten.

Maar ik zou de hele zijkant dus dicht moeten maken om de accu volledig uit het zicht te halen.

 

triplex kofferbak scheidingswand

Op deze foto is al te zien dat de scheidingswand op z'n plek wordt gehouden mbv de gelaste beugeltjes.

 

Nu had ik al een solide basis om van te gaan werken. Maar ik kon niet alles van hout maken, want de vormen zouden te complex worden om alles netjes strak en aansluitend te krijgen.

Dus besloot ik eens een andere techniek te gaan proberen. Ik heb een flinke lap stretchdoek gekocht dat in 2 richtingen uit kan rekken. Hiermee zou ik proberen de open gedeeltes tussen de scheidingswand en de bekleding te overbruggen.

Als ik dit dat ook zou insmeren met polyster en later zou verstevigen met nog een laag polyester en glasvezelmatten zou ik zo één stevig geheel kunnen maken.

 

stretchdoen ingesmeerd

 

Met behulp van nietjes had ik het doek om de rand van het houten paneel geslagen en vastgeniet zodat ik het netjes strak over de rest heen zou kunnen trekken en op kunnen spannen.

Vervolgens heb ik het stretchdoek ook ingesmeerd met polyester lamineerhars en dit even goed uit laten harden.

Na het uitharden was het paneel al wat meer 1 geheel geworden en behield het z'n vorm zodat ik het in z'n geheel uit de auto kon verwijderen om er op de werkbank verder aan te kunnen werken.

 

Daar heb ik het overtollige materiaal en de plooien van het stretchdoek eraf getrimd en heb ik het geheel nogmaals verstevigd met een laag glasvezelmatten en lamineerhars.

Ook de binnenkant heb ik van nog een laag polyester voorzien voor extra stevigheid. Bovendien kan ik op deze manier het hout een soort insealen zodat het nooit zal kunnen gaan rotte, schimmelen of andere nare dingen mocht er om wat voor reden dan ook ooit vocht bij komen.

 

kofferbak bekleding op werkbank

Het nieuwe zijpaneel van de kofferbak bekleding begint hier al wat meer vorm aan te nemen.

 

poly binnenkant linker paneel

 

Toen dit eenmaal uitgehard was kon ik wederom het overtollige materiaal weg halen en het polyester wat meer in z'n definitieve vorm gaan schuren.

 

linker paneel in kofferbak

 

linker paneel in kofferbak

 

Nu begon het paneel al veel meer 1 geheel te vormen en komen de definitieve vormen in zicht. En ik moet zeggen dat ik helemaal niet ontevreden was met het resultaat! Het vormt nu 1 stevig geheel en past prima in de auto.

 

Nu kwam de volgende stap. Met dit nieuwe paneel op z'n plek moet ik natuurlijk nog wel makkelijk bij de accu kunnen komen. Hiervoor zou ik een luik moeten maken in het nieuwe paneel. Dus na wat gemeten te hebben, heb ik bepaald hoe groot het luik zou moeten worden, dit afgetekend op het nieuwe paneel en dan kon de zaag er weer in...

 

luik afgetekend op paneel

 

luik uit paneel gezaagd

 

luik geopend

 

Zoals op de foto's te zien, is het luik groot genoeg en heb ik makkelijk toegang tot de accu ruimte. Genoeg ruimte om aan de bekabeling te kunnen werken of eventueel de accu eenvoudig te kunnen vervangen.

Sommige mensen zullen zich afvragen waarom ik helemaal tot aan de rand gezaagd heb en niet gewoon een luik gemaakt heb met een stevige rand rondom.

Daar heb ik een reden voor, die wellicht later nog wat duidelijker zal worden.

 

Om het paneel definitief op z'n plek te houden en aan de auto te bevestigen heb ik een assortimentsdoos met Toyota bevestigignsclips gekocht. Hierin zaten ook de clips die ik in gedachte had om te gaan gebruiken.

De kofferbak bekleding van mijn AE92 hatchback werd ook met diezelfde clips bevestigs en ik vond ze fijn om mee te werken.

Ze klemmen goed vast en zijn eenvoudig te verwijderen door het pinnetje in het midden in te drukken. Dan laat de clip los en kun je 'm er zo uit trekken. Vervolgens zijn ze eenvoudig ook weer te hergebruiken.

 

Ik heb de gaten voor deze bevestingsclips in het paneel nu ook verder afgewerkt zodat alles nu netjes past en het paneel stevig op z'n plek gehouden wordt.

 

assortimentsdoos Toyota bevestiginsclips assortimentsdoos Toyota bevestigingsclips

 

bevestigingsclip op z'n plek

 

Nu moest ik alleen zorgen dat het luik ook weer goed op z'n plek zou blijven zitten. Hiervoor zou ik een opstaande rand langs de randen van het gat maken waar het luik tegenaan zou kunnen liggen.

 

 

Deze maakte ik van hetzelfde hout als waar ik het paneel van had gemaakt, en heb dit dunne randje met nietjes op z'n plek vast gezet. Vervolgens heb ik alles wederom moet polyester ingesmeerd om het nog steviger en meer 1 geheel te maken.

Bovendien heb ik nog een extra versteviging binnenin het paneel gemaakt om te helpen het beter in vorm te houden wanneer het met de bevestigignsclips vast gezet wordt in de auto.

Ik zou nu natuurlijk scharnieren kunnen gebruiken om het luik weer te bevestigen en weg te laten klappen. Maar eigenlijk wilde het luik in z'n geheel verwijderbaar houden, zoals het in feite nu is.

Dus moest ik een andere manier verzinnen om het luik goed op z'n plaats te houden. Hiervoor heb ik in CAD een ontwerpje gemaakt voor een aantal klemmen die onderaan het luik komen en achter het paneel zullen haken/klemmen. Deze laat ik van stevig materiaal 3D printen en zullen tegen de binnekant van het luik geschroefd worden.

 

CAD ontwerp luik klem

 

Voor de bovenkant heb ik, na lang zoeken, een leverancier gevonden voor de grendels die ik wilde gaan gebruiken. Dit soort grendels wordt bij machinebouw vaak toegepast om luiken en dergelijke te vergrendelen, dus dan zou dat hier ook prima moeten werken.

Ik heb expres naar een vlakke grendel gezocht voor een nette en opgeruimde uitstraling. Druk op de onderste knop en de grendel komt los en de hendel komt naar buiten. Druk de hendel weer naar beneden en het luik wordt weer vergrendeld. Door middel van de bout op de hevel, die uiteindelijk tegen het paneel aan drukt, naar binnen of naar buiten te draaien kun je de spankracht ook nog eens afstellen.

 

  Luik grendels

 

Hiervoor moest ik natuurlijk wel 2 gaten in het luik aftekenen en uitzagen, waar de grendels vervolgens in bevestigd konden worden met de metalen klem die je in bovenstaande foto kunt zien zitten.

 

aftekenen luik grendels

 

grendels in luik bevestigd

 

zij aanzicht grendels

 

Luik met grendels in auto

 

Nu is het enkel nog wachten tot m'n 3D geprinte klemmen geleverd worden en dan is het paneel aan de linkerkant voor nu wel een eind klaar. Alle panelen zullen later nog netjes bekleed worden, maar dan moet ik eerst de overige panelen nog klaar maken.

Op dus naar het volgende paneel aan de rechterkant.

 

Bij het paneel aan de rechterkant wilde ik ook graag weer een bergruimte hebben voor enkele kleine spullen die ik wel graag in de auto heb, maar ook graag uit het zicht opgeborgen heb. Zoals bijvoorbeeld de krik, die aan deze kant van de kofferbak reeds een plekje heeft, maar wel erg lelijk in het zicht zit.

 

De werkwijze is weer nagenoeg gelijk aan die van het eerste paneel. Dus wederom bevestigingspunten in de auto lassen, met behulp van hout een tussenschot maken, overspannen met stretchdoek, met polyester insmeren, verstevigen met glasvezelmatten en nog meer polyester, in vorm schuren, etc. etc.

 

bevestigingspunten kofferbak auto

Bevestingspunten in de auto gelast.

 

tussenschot paneel ruimte achter tussenschot kofferbak

Tussenschotten maken van hout als basis voor het polyester.

 

overspannen met stretchdoek

Overspannen met stretchdoek in reeds ingesmeerd met polyester.

 

rechter paneel in kofferbak

En na enkele lagen polyester en glasvezelmatten en veel schuurwerk komt ook hier het eindresultaat in zicht.

 

Nu moet er ook in dit paneel nog een luik komen. Dit zou op dezelfde manier gebeuren als de andere kant.

 

Toegangs paneel in bekleding gezaagd

 

verzonken lip bij paneel

 

Zoals op bovenstaande foto's te zien, heb ik weer een luik in het paneel gezaagd. De rand van het paneel heb ik weer voorzien van een verzonken lip waar het luik tegenaan kan komen te rusten op het op z'n plek te houden.

 

Inmiddels waren de beugeltjes die ik eerder op de computer had ontworpen ook binnen gekomen van het 3D printen.

 

3D geprinte beugeltjes

Van een idee, naar een ontwerp, naar realiteit. Wat leven we toch in mooie tijden!

 

Na enkele kleine aanpassingen pasten deze perfect! Nu werden de luiken op 4 punten netjes tegen de bekleding aan getrokken/gedrukt waardoor ze stevig op hun plek gehouden worden.

 

 geprinte beugeltjes gemonteerd

 

Luik ondersteund op 4 plaatsen

De luiken worden nu op 4 plekken vast gehouden en zitten stevig op hun plek.

 

Ook de het luik aan de andere kant kreeg deze behandeling en is nu voorzien van grendels en bevestigingsbeugels.

 

Grendels in het 2e luik

 

Grendels en bevestigingsbeugels gemonteerdop het 2e luik

Ook het 2e luik is voorzien van de grendels en de bevestigingsbeugels.

 

Het beviel me nog niet helemaal hoe het 2e luik in het paneel viel. Er zaten nog wat kieren hier en daar en ook lag het nog niet overal vlak in het paneel. Maar na wat kleine aanpassingen was dat al een heel stuk verbeterd. Het luik valt nu mooi in het paneel en hoeft alleen nog maar netjes bekleed te worden.

 

 Na nog wat laatste aanpassingen zit nu ook dit luik netjes en strak in het paneel.

 

Nu moest het achterpaneel ook nog behandeld worden. Allereerst werd ook dit paneel helemaal ingesmeerd met polyesterhars.

 

Achterpaneel verstevigd met polyesterhars

Het achterpaneel ingesmeerd met polyesterhars en reeds geschuurd.

 

In de achterwand zaten reeds uitsparingen voor het bereiken van de achterlichten. Deze heb ik dus ook uit het verstevigde paneel gezaagd. Want het is toch wel makkelijk dat ik niet eerst de halve kofferbakbekleding uit de auto moet slopen als ik eens een lampje van het achterlicht moet vervangen.

 

 

 

De uitsparingen voor de achterlichten in het verstevigde achterpaneel.

 

Nu moesten er alleen nog verzonken randjes in het paneel gemaakt worden, zodat ook deze luikjes weer netjes in het achterpaneel bevestigd zouden kunnen worden.