Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Demontage 4A-GE

De 4A-GE krachtbron die in de Corolla GT-S huisde was wel toe aan een grondige revisie. Ik heb de motor maar een paar keer gestart en er waren al geluiden te horen van lagers die niet helemaal fris meer waren. Bovendien liep de motor gewoon net niet helemaal lekker.

Ik heb de oorzaak daarvan niet direct opgespoord, want de motor zou toch uit elkaar gaan. Wellicht zou hij al beter lopen als ik de nodige onderdelen had vervangen. Ook optisch kon hij wel een kleine opknapbeurt gebruiken, want hij zat onder de corrosie.

 

4A-GE in auto

 

Het eerste wat dus moest gebeuren was de motor uit de auto verwijderen.

De auto was al op assteunen geplaatst en de wielen verwijderd. Dus kon ik nu eerst alle vloeistoffen aftappen zodat ze uit konden lopen. Motorolie, koelvloeistof, versnellingsbakolie en dergelijke werden allemaal netjes opgevangen in emmertjes. Terwijl de vloeistoffen aan het uitlekken waren, kon ik verder met het demonteren van de auto zodat ik eerst wat ruimte kon gaan creeëren. Dus werden vervolgens de motorkap, lampen, voorbumper, voorschermen, etc. verwijderd.

 

Vloeistoffen drainen  Front van auto gedemonteerd

 

Nu was het zaak om alle randapparatuur van de motor te verwijderen. Het luchtfilterhuis met AFM, de radiateur, de accu, uitlaat en uitlaatspruitstuk werden allemaal verwijderd. Ook de assen werden verwijderd en alles klaar gemaakt om de motor uit de auto te kunnen lepelen.

Daarvoor had ik nog wel enkele stukken gereedschap nodig waar ik op dat moment nog niet over beschikte. Dus had ik bij de lokale gereedschaphandel een opvouwbare 1-tons werkplaatskraan besteld met balanceerhaak. Ook een motorstandaard leek me geen overbodige luxe, want het zou het werk aan de motor alleen maar vergemakkelijken.

 

Ingepakte gereedschappen  ingepakte motortakel

 

Nieuwe motorstandaard  Nieuwe werkplaatskraan

 

Nu zou het verwijderen van de motor al een stuk eenvoudiger worden. Ik was nog steeds bezig om alle randonderdelen te verwijderen en de motorruimte zo leeg mogelijk te maken om ruimte te creeëren. Ik heb niet zomaar alles eruit gehaald, maar voordat ik iets verwijderde heb ik uitgebreide en gedetailleerde foto's gemaakt zodat ik over een paar maanden of over een paar jaar ook nog zou weten hoe alles gezeten had en hoe alles weer aangesloten moest worden.

Maar uiteindelijk was ik dan toch zover dat ik eens een poging kon gaan wagen om de motor eruit te takelen.

Dus werden de subframes verwijderd en toen de motor eenmaal in de kraan hing kon ik de motorsteunen eens los gaan maken.

 

 Onderdelen motor gedemonteerd

 

Motortakel aan motor vast

 

Dit was de eerste keer dat ik een motorblok in mijn eentje uit een auto verwijderde, dus het was een beetje zoeken om 'm eruit gelepeld te krijgen. De balanceerhaak bleek hierbij een erg handige en welkome aanvulling op mijn verzameling gereedschap te zijn.

Uitiendelijk heb je dan toch de motor in de haken hangen en kun je 'm buiten de auto slepen.

 

Motor hangt in motortakel  Lege motorruimte

 

Nu moest enkel de versnellingsbak nog van de motor gescheiden worden zodat de motor aan de motorstandaard gehangen kon worden.

 

Motor en versnellingsbak gescheiden  Motor in motorstandaard

 

Nu kon het echte werk gaan beginnen. Het demonteren van de motor zelf en intussen was ik ook best nieuwsgierig geworden naar de oorzaak van de geluiden uit het blok en wat ik aan zou gaan treffen . Bovendien zou dit de allereerste keer worden dat ik echt aan een motor zou gaan werken.

Ik had nog niet eerder een complete motor uit elkaar gehaald of zelfs maar een echte krukas en zuigers en dergelijke in het echt gezien.

ik had er al een heleboel foto's van gezien als anderen ermee bezig waren, maar er daadwerkelijk zelf aan werken en al die onderdelen zelf in handen hebben is dan toch anders.

 

Eerst werden kleine onderdelen zoals de multiriem, dynamo, verschillende poelies, timingskappen, inlaatspruitstuk, etc. verwijderd om uiteindelijk het daadwerkelijke motorblok over te houden.

 

Cilinderblok en cilinderkop

 

Nu kwam de motorstandaard goed van pas, want ik kon nu het motorblok gewoon omdraaien om aan de onderdelen van het onderblok te kunnen werken. Dus eerst het oliecarter maar eens verwijderen en kijken wat er dan tevoorschijn kwam.

 

Carter verwijderd

 

Tot dusver was ik nog geen vreemde dingen tegen gekomen bij het demonteren van het motorblok. Maar nu ik de lagerkappen had verwijderd kwamen er toch wat dingen tevoorschijn die zelfs mijn ongetrainde oog herkende als niet in de haak.

 

Lagerkappen  Beschadigd lager

 

Een van de lagerkappen was volkomen ingesleten. Hoewel er aan de krukas gelukkig niets te zien was, bleek het lager volledig afgeschreven. Wat de oorzaak hiervan was heb ik nooit kunnen achterhalen. Wellicht wat vuil bij de montage of iets dergelijks. Maar de oplossing was gelukkig simpel. De lagerkap en krukas hadden geen schade, dus zou een nieuw lager al uitkomst bieden. Deze zouden toch zowieso vervangen worden, dus eigenlijk was er niet echt wat aan de hand.

De demontage was nu ook bijna gedaan. De krukas en zuigers etc werden verwijderd en ook de kop werd van het onderblok gescheiden. Ik had al contact gehad met een motorrevisiebedrijf dat de revisie voor mij zou gaan uitvoeren, dus nu kon ik binnenkort alle onderdelen weg brengen.

 

Motor in onderdelen  Zuigers en cilinderkop

 

Motoronderdelen in karretje