Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Opbouw 4A-GE

Nadat al het machinale werk aan de verschillende onderdelen van het motorblok gedaan waren kon ik het motorblok weer eens op gaan bouwen. Ik had in de loop der tijd al verschillende onderdelen hiervoor besteld en binnen gekregen die nu lagen te wachten op de montage.

 

TRD thermostaat en koppakking  HKS nokkenassen

 

Siliconen slangen  ARP montage materiaal

Enkele onderdelen voor het motorblok: Een TRD 0,8mm stalen koppakking en TRD vroeg openende thermostaat,

blauwe siliconen vacuüm slangen, diverse ARP bevestigingsmateriaal.

 

Alle onderdelen had ik reeds meegenomen naar m'n toenmalige werk om ze te kunnen stralen en waar nodig te spuiten. Zo zou corrossie minder kans krijgen en zou het er onder de kap ook een stuk beter uitzien.

 

GEreviseerde cilinderkop en onderblok

Gereviseerde, gestraald en gespoten cilinderkop en cilinderblok gereed voor montage.

 

Allereerst heb ik het onderblok weer in de motorstandaard gehangen, dat zou de opbouw in ieder geval al een heel stuk makkelijker maken. Alles is na het stralen uiteraard goed schoongemaakt en alle olie en koelwater passages grondig doorgespoten met lucht.

Alles werd nog een laatste keer goed schoongemaakt. Een poetsdoek met remmenreiniger door het geheel en dan maar eens beginnen met de daadwerkelijke montage.

Alle zuigers werden bevestigd aan hun zuigerstangen en nieuwe zuigerpennen werden geplaatst. Vervolgens zijn ook alle veerringen en olieschraapringen geplaatst en konden de zuigers voorzichtig in het cilinderblok getikt worden.

 

Zuigers en kopbouten gemonteerd

Het gevlakte, opgeboorde en fijn gehoohnde onderblok, met nieuwe zuigers en ARP kopbouten.

 

Het revisiebedrijf had alle metingen al voor me verricht en ook meteen de juiste maat lagers voor me besteld. Die kon ik, voorzien van een likje olie, alvast plaatsen zodat daarna de krukas op zijn plaats gelegd kon worden. 

 

Nieuwe krukas en hoofdlagers  Krukas gemonteerd

Nieuwe lagers en de krukas gemonteerd en wel. Ook hier is weer overal nieuw ARP bevestigingsmateriaal gebruikt.

 

Nieuwe koppakking

Het onderblok met nieuwe TRD 0,8mm stalen koppakking. Gereed om de cilinderkop te ontvangen.

 

Ik vond het heerlijk om zo aan het motorblok te kunnen werken en het ging dan ook erg lekker. Zo lekker zelfs dat ik tussendoor niet zo heel veel foto's meer heb gemaakt en de tijd vloog zomaar voorbij. Voordat ik het wist was het al redelijk laat geworden en buiten pikkedonker. Dan de volgende dag maar weer verder. Maar aan het einde van de avond stond het motorblok er al zo bij:

 

Gedeeltelijk gemonteerd blok

 

Omdat ik voor het monteren van de kop de nokkenassen weer heb moeten verwijderen (anders kom je niet bij de kopbouten) heb ik deze ook weer netjes terug moeten monteren. Voor het hele blok heb ik netjes alle aanhaalmomenten aangehouden zoals beschreven in het werkplaatshandboek. Behalve voor de ARP spullen, waarvoor ARP zijn eigen aanhaalmomenten opgeeft.

 

Gemonteerde nokkenassen

De nieuwe HKS nokkenassen netjes gemonteerd.

 

Er moesten nog wat nieuwe onderdelen besteld worden, zoals een verderlerkapje, spanrol, een nieuwe waterpomp, distributieriem, etc. Maar die waren inmiddels ook binnen gekomen en dus kon ik weer verder met de opbouw.

 

Nieuwe onderdelen

 

Gemonteerde distributieriem

De nieuwe distributieriem, spanrol en waterpomp geplaatst. Alles is uiteraard ook netjes op tijd gezet.

 

Gemonteerde 4A-GE motor

 

Ook de dynamo zag er niet zo fris meer uit. Deze werkte nog wel prima, dus heb ik daar verder niets aan vervangen. Deze is enkel gedemonteerd, goed schoongemaakt, gestraald en gespoten waar nodig.

Omdat ik graag van alle onderdelen aan het motorblok een beetje een geheel wilde maken is ook de dynamo gespoten in dezelfde kleuren al de rest van het motorblok.

 

Gedeeltes van de dynamo

Links voor en rechts na het reinigen en stralen.

 

Gereviseerde dynamo  Gereviseerde dynamo gemonteerd

 

En zoals reeds eerder verteld had ik ook mooie, blauwe, siliconen slangetjes besteld om de vacuümslangen mee te kunnen vervangen. De oude slangetjes waren al wat verdroogd en om de kans op lekken te minimaliseren heb ik ze aan de hand van eerder gemaakte foto's en schema's maar vervangen. Het blauw vond ik wel leuk bij de rest van het blok passen.

 

Blauwe siliconen slangetjes gemonteerd  Blauwe siliconen vacuum slangen

De nieuwe sliconen slangetjes. hier is ook het afdekplaatje voor de EGR opening te zien.

 

Omdat ik het EGR systeem niet nodig ging hebben om hier in Nederland door de emissietesten te komen heb ik ook meteen besloten om dat te laten vervallen. Vieze uitlaatgassen in de schone inlaatlucht is niet bevorderlijk voor de prestaties natuurlijk en ik wilde de binnenkant van het spruitstuk nu wel wat schoner proberen te houden.

Dus de actuator en het leidingwerk heb ik simpelweg niet meer terug gemonteerd en alle aansluitingen voor de vacuümslangen zijn ook afgedopt. Voor de aansluiting op het inlaatspruitstuk heb ik een pakkingkje en afblindplaatje gemaakt. De aansluiting op het uitlaatspruitstuk was al niet meer van belang omdat ik ook een ander uitlaatspruitstuk ga gebruiken waar deze aansluiting al niet eens meer op zit.

 

Hiermee was het motorblok ook wel een heel eind gereed tot zover. Er moesten nog een paar kleine dingen gebeuren, maar daar ben ik nooit meer aan toe gekomen omdat ik toen het besluit al had genomen om de veel sterkere 4A-GZE te gaan gebruiken.

Was al het bovenstaande werk dan allemaal voor niets?

 

Ja en nee. Dit was mijn eerste motor waar ik aan gewerkt heb en ik heb er ontzettend veel van geleerd. Dat is natuurlijk altijd goed. Ga ik het blok nog gebruiken? Waarschijnlijk niet.

Verkopen is eigenlijk geen optie. Met het geld van de revisie en verschillende onderdelen die erin zitten zou dat blok mij rustig 3000,- op moeten brengen. Maar als je een lopende, gebruikte 4A-GE al voor 250,- tot 500,- euro ofzo op de kop kan tikken, dan is er niemand die dergelijk geld voor dat blok gaat betalen.

 

Ik kan wellicht nog onderdelen die ik in dit blok gebruikt heb gebruiken in de 4A-GZE. Op dit moment staat hij eigenlijk gewoon te verstoffen in mijn loods en dat is natuurlijk eeuwig zonde. Maar zo gaan die dingen nu eenmaal denk ik dan maar en laat het daar verder bij.

Mocht de 4A-GZE een keer ploffen ofzo heb ik altijd nog een motorblok achter de hand.