Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Reinigen 4A-GE

Nu de 4A-GE uit elkaar lag kon ik ook die eens flink onder handen nemen.

De cilinderkop, het cilinderblok en eigenlijk alle onderdelen die flink in de olie gezeten hebben lagen nu bij het revisiebedrijf. Dus daar had ik even weinig omkijken naar en daar zouden ze ook flink gespoeld worden.

 

Maar andere onderdelen kon ik wel alvast meenemen naar mijn toenmalige werk om ze schoon te maken, te stralen en waar nodig te voorzien van een verfje.

 

Onderdelen motor

 

Gestraalde onderdelen motor

 

Daar knapte het allemaal al een heleboel van op. Uiteraard is alles waar ik liever geen straalgrid wil hebben zorgvuldig afgeplakt.

 

Gestraalde onderdelen motor  gestraalde onderdelen motor

 

De kleppendeksels kregen natuurlijk nog een beetje extra aandacht. Die zitten immers vol in het zicht wanneer de motorkap opengaat en zijn kenmerkend voor de 4A-GE.

Deze zijn na het stralen eerst netjes zilver gespoten, om vervolgens de letters die op de kleppendeksels staan met de hand te schilderen. Mijn motorblok betreft een big-port blok. Vaak wordt deze ook wel een blue-top genoemd omdat de letters '16 valve' op het kleppendeksel blauw geschilderd was vanuit de fabriek. (Latere blokken hadden ook wel eens rood geschildere letters).

Deze benaming klopt overigens niet, want kleppendeksels willen nog wel eens gewisseld worden. Maar desalnietemin heb ik met behulp van lakreparatiestiften uit de losse hand de letters weer van een origineel fabrieks kleurtje voorzien.

 

Kleppendeksels

 

Intussen had ik de onderdelen van het motorrevisiebedrijf ook weer terug. En hoewel het wel een beetje tricky was om vers gereviseerde onderdelen in de straalcabine te mikken kon ik de onderdelen in de huisige staat toch niet meer terug in de auto zetten.

Dus heb ik zowel het cilinderblok als de cilinderkop uiterst zorgvuldig afgeplakt en voorzichtig gestraald.

 

cilinderblok  gestraald cilinderblok

 

gestraald cilinderblok  Geverfd cilinderblok

Het cilinderblok zoals het eerst was, afgeplakt en gestraald en uiteindelijk van een nieuwe kleur voorzien.

 

afgeplakt en geverfde cilinderkop

Ook de cilinderkop is afgeplakt, gestraald en van een verfje voorzien.

 

Ook het inlaatspruitstuk heb ik aangepakt. Hier zat een soort reliëf in, waarschijnlijk door de ruwe afwerking van het de gietmallen waarmee ze gemaakt zijn. Maar ook hier wilde ik graag een wat mooiere afwerking.

Maar om te beginnen moest hij eerst maar eens helemaal gedemonteerd worden zodat ik 'm eerst eens goed schoon kon maken en stralen.

 

inlaatspruitstuk  gedemonteerd inlaatspruitstuk

 

Dat laatste bleek ook bepaald geen overbodige luxe. Op deze motor zat namelijk een EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem gemonteerd. Deze brengt uitlaatgassen weer naar de inlaat om de uitstoot van NOx gassen te beperken. Maar je wilt uiteraard geen vieze uitlaatgassen in je mooie, schone inlaattracject hebben. Bovendien zit de carterventilatie ook op het inlaatspruitstuk aangesloten en daardoor zat er zo'n 20 jaar aan vieze, smerige rommel aan de wanden van het inlaatspruitstuk aangekoekt. Het heeft me nogal wat moeite gekost om het weer helemaal schoon te krijgen, maar gelukkig is dat toch nog redelijk gelukt.

 

schone binnenzijde inlaaspruitstuk

 

Vervolg heb ik weer een schuurschijfje ter hand genomen om het spruitstuk wat gladder en egaler te krijgen.

 

achterkant inlaatspruitstuk  gecleaned inlaaspruitstuk

Dat ziet er al wat beter uit. Nu nog een verfje erop.

 

gereviseerd inlaatspruitstuk

En het eindresultaat.

 

Ook het uitlaatspruitstuk kon wel een kleine straalbeurt gebruiken. Het originele gietijzeren spruitstuk ging ik niet meer gebruiken. In de USA had ik een zeldzaam Cusco Powerball uitlaatspruitstuk gevonden en over laten komen.

Dat ding is van RVS gemaakt en zal dus niet roesten, maar na wat jaren gebruik zag hij er niet heel erg fraai meer uit.

 

powerball uitlaatspruitstuk

 

Dus besloot ik om deze ook een rondje door de straalcabine te laten maken. Op die manier was de binnenkant ook weer lekker schoon.

 

gestraalde powerball uitlaatspruitstuk

 

Zo waren alle motoronderdelen gestraald en van een verfje voorzien. Dat zou er onder de motorkap al heel anders uit gaan zien. Maar dan moest de motor natuurlijk eerst weer in elkaar gezet worden. Daar kon ik nu dan mee verder en dat lees je op de betreffende pagina.