Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Demontage ophanging

Nadat de auto op assteunen was geplaatst en wielen en remmen al verwijderd waren was het de beurt aan het onderstel om verwijderd te worden.

De voorkant van de ophanging bestaat uit McPherson struts. Aan de achterkant bestaat de ophanging uit een multilink ophanging.

 

Voorwielophanging  Achterwiel ophanging

De voor-en-achterwiel ophanging aan bestuurderszijde.

 

Aan de voorzijde is het eenvoudig om de veerpoot te verwijderen. Een kwestie van een bout en 2 moeren aan de onderzijde bij het gewricht en 3 bouten aan de bovenzijde. Als deze los zijn kan de hele veerpoot met naafdrager en al van de auto gepakt worden om dan verder gedemonteerd te worden.

 

De achterkant kost aanzienlijk meer moeite. Hier moeten de 2 dwarsarmen en 1 langsarm worden verwijderd van de naaf. Deze armen zijn bevestigd met lange bouten die door een metalen bus heen zitten, die op zijn beurt weer door een rubberen bus in de naafdrager is bevestigd.

 

Naaf achterzijde

 

 Het kostte zelfs met de slagmoer sleutel al moeite om de bouten los te krijgen, maar uiteindelijk kwamen ze stuk voor stuk los. Behalve de laatste natuurlijk...

Een van de bouten van een dwarsarm bleef steken in de metalen bus en draaide alleen nog maar rond in de rubberen bus. Die ging dus geen kant meer op.

Normaal gesproken zou ik zulke bouten dan doorslijpen en vervangen. Maar deze bouten hebben bepaalde afmetingen, sterkte en schroefdraad, die ik niet zomaar bij de lokale bouwmarkt kan halen. Dus doorslijpen deed ik dan liever nog niet. Dus heb ik de naafdrager nog maar even aan deze dwarsarm laten zitten en later een manier bedenken om 'm toch te kunnen verwijderen.

 

Weerbarstige bout

De weerbarstige bout die niet verwijderd wilde worden.

 

Toen alle draagarmen en naafdragers etc. verwijderd waren konden ook de subframes verwijderd worden. Zowel voor als achter zit er een subframe tegen het chassis vast gebout waar nagenoeg de hele ophanging aan bevestigd is.

 

Voorste subframe

 

Achterste subframe

De subframes van voor en achter zijde verwijderd.

 

Als deze verwijderd waren zat het er voor de demontage van de ophanging al een eind op en kan er eens gekeken worden wat er moet gebeuren om ze waar op en top te krijgen en ze later weer onder de auto bevestigd kunnen worden.