Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Remmen revisie

Na alle voorbereidingen moesten de remmen natuurlijk ook nog gereviseerd worden. Daar zijn ook weer kant en klare revisiesetjes voor te krijgen van Toyota.

 

De remmen waren nu helemaal netjes van de poedercoater gekomen en allereerst zijn natuurlijk alle belangrijke delen grondig schoongemaakt en gereed gemaakt voor de revisie.

De boringen voor de plunjers zijn goed schoongemaakt en weer netjes gehohned zodat de plunjers er soepel doorheen zouden kunnen bewegen. Alle schroefdraad in de remklauwen is weer opgetapt tot de juiste maat en waar keeringen of afdichtingen geplaatst moesten worden is het ook goed schoongemaakt.

 

gepoedercoate remklauwen

De remklauwen zoals ze terug kwamen van de poedercoater.

 

Gepoedercoate voor rem  Gepoedercoate achter rem

Links de voorremmen en rechts de achterremmen.

 

Van de revisie zelf heb ik helaas maar weinig foto's genomen. Maar ik heb al eerder een remmen revisie gedaan en kan daar enkele foto's van gebruiken om te laten zien hoe het ongeveer gaat.

 

Als alle boringen en dergelijke goed zijn schoongemaakt kan de revisiekit geplaatst worden. Zorg er ook voor dat alle schroefdraad weer netjes schoon is en vergeet ook die voor de ontluchtings nippel niet. De revisie set bestaat uit enkele nieuwe rubbers en afdichtingen en er zit ook een zakje remmen vet bij.

 

revisie setje

 

In de remankers moeten de nieuwe rubbers geplaatst worden voor de geleidepennen. Deze zitten met een metalen ringetje in de remankers vast geklemd. Ik heb met een hamer met een paar goeie tikken deze klemmen in de remankers vast kunnen zetten.

 

Stofhoesjes en pennen

 

Vervolgens kunnen de geleidepennen weer terug geplaatst worden. Vergeet niet om er een smeermiddel op te smeren, want deze pennen willen door oxidatie nog wel eens vast komen te zitten. Op één van de pennen zit bovendien een rubbertje. Let erop dat die goed terug gaat in de juiste boring.

 

Daarna kunnen we ons richten op het remzadel. Hierin moet allereerst de rubber afdichtring geplaatst worden in de uitsparing.

 

Keerring  Remzuiger

Links de keering, welke goed ingesmeerd moet worden met vet. Rechts geplaatst en de

remzuiger alvast ingesmeerd met remmenvet.

 

Nu kan de remzuiger weer terug geduwd worden. Zorg dat je de ontluchtings nippel nog niet terug geplaatst hebt, dan kan de lucht achter de remzuiger die je eruit probeert te duwen makkelijk weg en kost het aanzienlijk minder moeite om de zuiger terug te duwen. Als alles soepel loopt en netjes ingevet is, moet dit redelijk eenvoudig met de hand te doen zijn.

 

Als de remzuiger terug op zijn plek is kan de stofkraag weer terug op z'n plaats geduwd worden en vastgezet met de borgring. Pas op dat je met de scherpe uiteinden van de borgring de stofhoes niet lek prikt.

 

Stofkeering  Stofkeering borg ring

De remzuiger terug geplaatst, nu kan de stofhoes terug geplaatst worden en geborgd worden met de borgring.

 

 Nu kunnen het remzadel en het remanker weer aan elkaar gebout worden.

 

Remzadel en remanker vastbouten

 

Nu kunnen de geleidingklemmetjes voor de remblokken geplaatst worden en zijn de remklauwen in principe klaar om op de auto geplaatst te worden.

 

geleidingsplaatje  remblokken

 

  Het eindresultaat met de gereviseerde en gepoedercoate remmen van de coupé zag er als volgt uit:

 

gereviseerde voorremmen  Gereviseerde voorremmen

De voorremmen volledig gereviseerd.

 

Gereviseerde achterrem

En ook de achterremmen weer helemaal netjes in elkaar.