´╗┐ Techniek: Multiriem

Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Multiriem

De multiriem is een onderdeel waar nog wel eens wat verwarring over bestaat. Hopelijk kan ik deze verwarring bij veel mensen wegnemen met dit artikel.

Waaruit bestaat die verwarring dan vaak? Een motor kan meerdere riemen hebben, en deze verschillende riemen willen nog wel eens door elkaar gehaald worden.
Er is echter een wezenlijk verschil tussen de multiriem en de distributieriem. Voor meer informatie over de distributieriem verwijs ik jullie graag naar het betreffende artikel elders op de techniek & termen pagina's.
De distributieriem is een getande riem die vaak aan het zicht ontrokken is door de distributiekappen en de nokkenassen aandrijft.
De multiriem is echter vaak wel goed zichtbaar en heeft ribben in de lengterichting van de riem (Daarmee is dit dus geen getande riem).

Bovendien wordt er ook vaak een verkeerde benaming gebruikt.
Bij veel mensen staat de multiriem nog altijd bekend als de V-snaar.
De V-snaar is eigenlijk een oude benaming en kwam aan z'n naam door z'n typische V-vorm. Lang zijn deze V-snaren inderdaad gebruikt als aandrijving van de verschillende componenten van de motor, maar intussen zijn deze riemen vervangen door de multiriem omdat er steeds meer en zwaardere componenten aangedreven moesten worden.

 

Een multiriem is een doorlopende, brede riem die aan 1 kant glad is en aan de andere kant meerdere ribben in de lengterichting heeft. Op de gladde kant staat meestal ook tekst, waarmee de fabrikant en het type riem geïndentificeerd kan worden.

 

Gates multiriem

Voorbeeld van een multiriem met 6 ribben.

 

De code voor het type riem is vrij eenvoudig.

Als voorbeeld neem ik de riem van de bovenstaande foto. Hierop staat 6PK1018.

6PK betekend dat de riem is voorzien van 6 ribben. Zou de riem bijvoorbeeld 8 ribben hebben, zou er 8PK gestaan hebben, enz. De lengte van de riem is in dit geval 1018mm.


De multiriem wordt gebruikt voor de aandrijving van de verschillende randapparatuur van de motor/auto.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de dynamo, de waterpomp, de stuurbekrachtiging, de aircopomp of zelfs een supercharger.
Deze worden aangedreven door de motor vanaf de krukaspoelie. Door verschillende span en geleide rollen worden de riemen op spanning gehouden en wordt voorkomen dat ze gaan slippen of klapperen.

De ribben op de binnenkant van de riemen zijn niet, zoals mensen soms denken, voor de geleiding bedoeld. Maar zijn er simpelweg om het wrijvingsoppervlak te vergroten. Hoe breder en meer ribben op de riem, hoe zwaarder deze belast kan worden.

 

Multiriemen

 

Bovenstaande foto geeft een mooi beeld van hoe ingewikkeld de multiriemen kunnen lopen en dat er meerdere riemen gebruikt kunnen worden. Het 4A-GZE motorblok in de foto is voorzien van veel randapparatuur die allemaal aangedreven moeten worden vanaf de krukas poelie. De bovenstaande motor gebruikt maar liefst 3 verschillende riemen om alles aan te kunnen drijven!

De riemen gaan over het algemeen best lang mee, maar het is verstandig ze tijdig te vervangen. De riemen kunnen uitdrogen of beschadigd raken. Als de riem knapt of van de poelies af loopt zullen alle onderdelen die door de riem aangedreven werden, geen aandrijving meer hebben. In het geval van de waterpomp en de stuurbekrachtiging kan dat toch ineens vervelende gevolgen hebben.

Dit zijn riemen die ik al een keer van mijn auto's af gehaald heb en schoolvoorbeelden van wanneer je je riemen toch echt moet vervangen:

Gescheurde multiriem Verdroogde multiriem

 

Een beschadigde en uitgedroogde multiriem. Wanneer je een van deze dingen ziet, dan is het zeker tijd om de riemen te vervangen.
Als je de riemen vervangt, dan moet je ze ook weer opnieuw opspannen. Wanneer de riemen te los staan, heb je kans dat ze gaan slippen en de poelies van de randapparatuur niet goed meedraaien. Maar de riemen mogen ook niet te strak staan, omdat je dan de lagers van de randapparatuur kunt beschadigen.

Bij het controleren van de juiste riemspanning moet je de riem op een bepaald punt een opgegeven, bepaalde hoeveelheid in kunnen drukken met een bepaalde kracht.

Dit kan voor elke riem en motor weer anders zijn, dus raadpleeg voor de juiste riemspanning de opgave van de motor fabrikant.