Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Laswerk (2006)

Het was duidelijk dat er nog wat laswerk aan de auto verricht moest worden.

Bij de dorpels waren er immers hele gaten door het plaatwerk heen gerot. Ik had reeds wat telefoontjes gepleegd naar diverse bedrijven, maar voor de coupé waren er helaas geen kant en klare overzet stukken te krijgen.

Dus had ik besloten eens op de sloop te kijken naar de conditie van de dorpels van Corolla's die daar stonden. In grote lijnen kwam de vorm van de hatchbacks wel aardig overeen met die van de coupé.

 

Er stond zowaar een wit exemplaar waarvan de dorpels nog een rdelijke staat waren. Dus maakte ik een afspraak om een keer terug te komen met wat gereedschap. Ze zouden de auto dan netjes voor me neerzetten zodat ik m'n gang kon gaan.

 

Donor auto  Paneel uit geslepen

 

Weg geslepen paneel  Vervangings panelen

 

Ik had toen zelf nog geen enkele las ervaring. Maar een clubgenoot en vriend van me was lasser van beroep en zou me hier gelukkig wel een beetje mee kunnen helpen.

Een lasapparaat bezat ik natuurlijk ook nog niet, dus besloot ik een MIG/MAG lasapparaat compleet te huren.

 

Dit was alles natuurlijk zo gezegd en zo gedaan. Mijn vriend Wes kwam langs hopend dat aan het einde van de dag de gaten wel weer een eind dicht zouden zijn.

Allereerst maar eens de rotte plekken eruit slijpen.

 

Wes in actie

 

Roest verwijderd

 

Toen konden de uitgeslepen stukken overgenomen worden op de donorstukken. Deze moesten echter nog wel wat bewerkt worden, omdat de de rondingen van de coupé net wat anders bleken te zijn dan die van de hatchback.

Maar met een beetje hameren, buigen en subtiliteit kwamen we een heel eind in de buurt. Toen konden de nieuwe stukken terug erin gelast worden.

 

Wes aan het lassen

Wes de lasser in actie!

 

Ingelaste panelen

 

weg geslepen lasjes

 

Dat zag er al een stuk beter uit dan de gaten die er eerst zaten. We waren alleen lang niet zover gekomen als we gewild hadden en dit was het resultaat aan het einde van de dag toen Wes toch ook weer naar huis moest.

De andere kant moest nog helemaal gedaan worden. Maar Wes had mij ondertussen een kleine spoedcursus lassen gegeven en ik had het ook al een beetje in de vingers. Ik had de volgende dag het lasapparaat ook nog tot mijn beschikking, dus kon ik zelf wellicht ook nog een beetje verder.

 

Ik aan het lassen

Na een kleine spoedcursus lassen kwam ik zelf ook nog in actie!

 

Helaas bleek de volgende dag de fles met las gas helemaal leeg en zonder kun je natuurlijk niet meer lassen. De volgende dag moest het lasapparaat alweer terug, dus helaas heb ik zelf ook niet veel meer kunnen doen.

Dat zou dan een andere kant dan wel weer een keer komen.