Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Mistlampen achterbumper

De USDM Toyota Corolla GT-S coupé heeft standaard nog geen mistlampen. Deze waren in die tijd nog niet verplicht en ook bij het invoeren hier in Nederland was het nog geen vereiste (Dit was in Nederland pas vanaf 1997 verplicht).

 

Toen ik het project net begon had ik nog het idee de auto regelmatig te gaan gebruiken en wilde ik toch graag mistlichten aan de achterkant hebben, voor de veiligheid en omdat dat mijn auto weer net even anders zou maken dan een standaard coupé.

 

Met de nieuwe JDM bumpers is dit hele idee alweer van de baan. Maar hier toch een kleine beschrijving van wat het plan was en hoe ik het gedaan heb.

Er was geen mogelijkheid om de mistachterlichten in de lichtunits aan de achterkant te maken. Dus zouden er aparte mistachterlichten moeten komen. De makkelijkste optie was om die dan in de bumper in te bouwen.

Ik had op de sloop eens rondgekeken naar geschikte mistachterlichten. Ze moesten niet te groot zijn zodat ze netjes in de bumper zouden passen.

Mijn oog viel op een Honda Civic waar het mistachterlicht in de bumper ingebouwd zit. Het was niet te groot en zag er aardig opgeruimd uit. Zo op het eerste oog zou dat moeten gaan passen. Die heb ik dus netjes uitgebouwd en meegenomen. En omdat ik erg van symmetrie hou heb ik er meteen 2 meegenomen.

Uit een Corolla E9 die ook op de sloop stond haalde ik de knop om het mistachterlicht te kunnen bedienen.

 

Onderdelen voor mistlampen

 

Het was lastig om de exacte plek voor de mistachterlichten te bepalen in de bumper waar het door de vele rondingen moeilijk uit te meten was.

Dus heb ik met behulp van wat tape de boel gemarkeerd en afgetekend.

 

Aftekenen en uitmeten van positie

 

Gaten gemaakt in bumper

 

Het was uiteraard de bedoeling om, zoals altijd, het er uiteindelijk zo uit te laten zien of Toyota het daar zelf in de fabriek ingebouwd had. De achterbumper bestaat uit een metalen bumper balk, met daar tegen een stuk foamachtig spul waar vervolgens de zogeheten 'bumper cover' overheen komt.

 

Om genoeg ruimte te creeëren voor de mistachterlichten, die best diep steken, heb ik ook een gat moeten maken in het foam en de metalen balk.

 

Diepte gaten

 

Gaten in bumper voor mistlampen

 

Als de lampen eenmaal in de bumper zitten, moet ik ze natuurlijk wel kunnen bedienen. In de coupé zat er uiteraard nog geen knop om de mistlampen te kunnen bedienen. Dus die zou ik ook zelf in moeten bouwen.

Uit een Corolla hatchback die ook op de sloop lag had ik al een knop gehaald. Deze heeft het juiste sybool en is 's nachts ook verlicht, dus ook dit zou er zou uit moeten komen te zien alsof Toyota het daar zelf geplaatst had.

 

Mistschakelaar in dashboard

 

Dit was slechts een kwestie van een gat van de juiste grootte in het dashboard zagen. De bedrading zou later wel komen als ik de kabelbomen aanpak.

 

Nu enkel de mistachterlichten nog in de bumper inbouwen. De bumpers van de Civic zijn net een beetje anders van vorm dan die van de Corolla coupé. Hiervoor heb ik de plastic omlijsting iets aan moeten passen om het goed passend te krijgen.

 

Hoek van mistlamp behuizing  Ingesneden mistlamp behuizing

De bumper van de Civic loopt en beetje rond. Door een inkeping te maken in plastic kon ik het passend maken.

 

Door een inkeping te maken kon ik wat ruimte creeëren om de omlijsting vlak te maken zodat dit mooi aansluit op de bumper van de Corolla. En dan ziet het eindresultaat er ongeveer zo uit:

 

Mistlampen geinstalleerd

 

Passen mistlampen met overige lampen

 

Op zich zag dat er helemaal niet verkeerd uit. Maar vervolgens veranderden de plannen nogal en kwam er een veel mooiere en degelijkere bumper uit Japan. Daar ga ik uiteraard geen gaten meer in zagen.

Mijn ideeën over mistachterlichten in deze auto zijn ook wat gewijzigd. Uiteraard zijn mistachterlichten een nuttige toevoeging aan elke auto. Maar de kans dat ik met deze auto door de mist ga rijden is aardig klein tot nihil. Moet ik dan een hoop moeite gaan doen en grote gaten in mijn mooie, dure bumper gaan zagen? Nee dus.

 

Het gat voor de knop voor het mistachterlicht is inmiddels alweer dicht gemaakt en de USDM achterbumper is ook al bij het grof vuil beland, dus al het werk op deze pagina is eigenlijk voor niets geweest.

Maar het was toch een leuk karweitje, ik heb weer wat ervaringen op gedaan en dat is alijd goed natuurlijk.