Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Sprinter Trueno zenki achterbumper

De Corolla zoals ik 'm kocht is een USDM (United States Domestic Market) auto. Daarmee moest de auto aan de Amerikaanse regelgeving van die tijd voldoen als Toyota dit model daar ook wilde verkopen. Dat betekende dat de auto ten opzichte van de aziatische markt wat wijzigingen moest ondergaan.

 

Een van die wijzigingen betrof de bumpers, die volgens de Amerikaanse regelgeving een klap moest kunnen opvangen van 5mph  (Wat neerkomt op ongeveer 8km/h) zonder dat er wezenlijke schade zou ontstaan aan de rest van de auto.

 

Met de ABS plastic bumpers die elders in de wereld gemonteerd werden zou dit nooit lukken.

Daarom heeft Toyota de bumpers anders opgebouwd. Eerst werd er een grote metalen balk aan het chassis bevestigd. Hier tegenaan kwam een laag foam om de klap te reduceren.

Om het er weer een beetje fatsoenlijk uit te laten zien werd over de balk en het foam een bumper 'cover' bevestigd van een zacht soort plastic.

Nadeel hiervan was echter wel dat de bumpers een stuk verder buiten de auto uit staken om ruimte te bieden aan die zware bumper balk en het foam. Dit kwam wat mij betreft de lijnen van de auto niet direct ten goede.

 

Originele achterbumper Corolla GT-S

Op deze foto is goed te zien hoever de achterbumper eigenlijk uitsteekt. Een behoorlijk massief ding.

 

Dus ook voor de achterbumper moest er vervanging komen. In tegenstelling tot de voorbumper waren de achterbumpers een stuk eenvoudiger te vinden. En ook hier had ik weer de keuze uit de bumpers van voor en na de facelift.

 

zenki achterbumper  kouki achterbumper

Links de zenki achterbumper en rechts de kouki achterbumper.

 

Het is maar heel subtiel, maar er zit wel een verschil in. De kouki achterbumper oogt een beetje cleaner en ronder dan de zenki bumper. En omdat ik de zenki bumper wederom mooier vond ben ik daar naar gaan zoeken.

In Japan vond ik een mooi exemplaar compleet met bevestigingsbeugels en kentekenverlichting voor een zacht prijsje. De verzendkosten zouden weer een stuk hoger zijn, maar wie A zegt, moet toch ook B zeggen, dus nu de voorbumper er al was, kon ik natuurlijk die oude, lelijke USDM bumper niet meer terug monteren.

 

Na een paar weken kwam de postbode weer een fiks pakket afleveren, rechtstreeks uit Japan.

 

ingepakte achterbumper

 

Ik had nu ook wat hulp bij het uitpakken van de bumper van mijn kinderen. Zo'n groot pakketje hadden ze immers nog niet vaak uitgepakt, dus daar wilden ze beiden wel even bij helpen.

 

Bumper uitpakken met zoontje  Bumper uitpakken met dochtertje

 

zenki achterbumper  binnenzijde zenki achterbumper

 

 En in tegenstelling tot de voorbumper waren er nu geen obstakels om de achterbumper direct te kunnen monteren. De bumperbalk had ik reeds eerder verwijderd en alle gaten om de bevestigingsbeugels te monteren waren al voorzien, dus was het enkel een kwestie van vastbouten en klaar.

 

zenki achterbumper gemonteerd

 

achterbumper gemonteerd

 

De bumper zat er meteen netjes en strak onder, er hoefde niets meer aan afgesteld te worden of zoiets. Toch een hele verbetering op de USDM bumper als je het mij vraagt!