Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

De brandstoftank

Ook de brandstoftank die vanonder de auto was gekomen zou natuurlijk even bekeken worden. Zo op het zicht was er eigenlijk niets mee aan de hand, maar een kleine opfrisbeurt zou natuurlijk geen kwaad kunnen, ook al zou je er nadien maar weinig van zien omdat hij onder de auto hangt.

 

Dus werd alles van de tank gedemonteerd, zo ook de vulhals.

 

Brandstof vulhals  Vulhals in onderdelen

De vulhals zoals hij vanonder de auto kwam en rechts gedemonteerd en reeds gestraald.

 

De roest was al een beetje in gaan vreten op de vulhals, maar dit was gelukkig alleen nog maar oppervlakkig. Ik heb de hele boel met een kwast in de Apexior gezet (Een verf op teer basis die ook veel in de scheepvaart wordt gebruikt). Als het in de scheepvaart werkt, dan zal het onder mijn Corolla vast ook wel werken.

Eenmaal gemonteerd met nieuwe RVS slangenklemmen ziet het er dan als volgt uit:

 

Gereviseerde vulhals

 

Uit de brandstoftank zelf moest ook eerst nog een en ander gedemonteerd worden voordat we een en ander eens wat beter konden gaan bekijken.

 

Brandstoftank

 

Bovenop de tank zitten 3 flensjes gebout. Een voor de brandstofniveau sensor, een andere voor de brandstofpomp die in de tank hangt en vervolgens nog een voor de het koolstof filter dat overtollige benzinedampen opvangt en vasthoudt.

 

Onderdelen brandstoftank

 

Ook die afzonderlijke onderdelen zijn natuurlijk aan een nadere inspectie onderworpen en van een verfje voorzien, waar nodig.

 

De brandstoftank was nu helemaal kaal, op een dikke laag bitumen na. Omdat ik de tank toch graag vanaf het metaal opnieuw wilde conserveren zou die laag er toch eerst af moeten.

Ik besloot de openingen van de tank goed af te plakken en vervolgens in de straalcabine op m'n werk te hangen.

Maar zelf toen kostte het nogal wat moeite om de taaie laag bitumen te verwijderen. Maar na enkele rondje opnieuw door de straalcabine was de tank dan toch uiteindelijk helemaal kaal.

 

Brandstoftank in straalcabine  Onderzijde straalcabine in straalcabine

 

Maar toen was ik ook blij dat ik de tank toch nog helemaal kaal gemaakt had, want onder die dikke laag bitumen, waar aan de buitenkant niets aan te zien was, bleek dat de roest toch al z'n verwoestende werk aan het doen was.

Dat had zelfs al geresulteerd in enkele kleine gaatjes!

 

Kleine gaatjes in brandstoftank  Ingevreten corrosie in brandstoftank

 

Gaten in de brandstoftank is natuurlijk iets wat ik niet direct verwacht had, maar ook iets wat natuurlijk absoluut niet kan. Vluchtige brandstofdampen zijn uiterst brandbaar en onder de auto, waar ook een hete uitlaat loopt is dat gewoonweg geen optie. Dat moest dus eerst gerepareerd worden.

De kleine gaatjes zijn eenvoudigweg dichtgelast. De grotere aangetaste plek rondom de aansluiting van de tankontluchting heb ik in een klap behandeld door er een ring op te lassen.

 

Ring rond pijpje gelast  Reparaties

De reparaties aan de brandstoftank.

 

Daar kan nu ook niets meer mee gebeuren. Maar om zeker te weten dat de tank nu weer helemaal 100% luchtdicht is besloot ik een kleine druktest uit te voeren. Hiervoor heb ik enkele flensjes gemaakt om de openingen in de tank af te kunnen dichten. In twee van die flensjes zit een aansluiting voor een slangetje. Via de een kon ik lucht in de tank laten lopen en de andere sloot ik aan op een gecalibreerde drukmeter zodat ik wist hoeveel druk er in de tank aanwezig was.

 

 Druktest brandstoftank

 

De brandstoftank is maar van dun staal gemaakt, met maar erg weinig verstevigingen. De tank is ook nooit berekend op het weerstaan van enige vorm van druk, met een ontluchtingsaansluiting en een verbinding naar het koolstoffilter waar overtollige benzinedampen worden opgevangen.

Er gaat ook een behoorlijk volume in de tank met een inhoud van zo'n 50 liter, dus bij een zeer geringe druk van 1 psi zag ik de tank al aardig opzwellen en besloot ik dat 1 psi overdruk al genoeg zou moeten zijn om op lekkage te kunnen testen.

Dus werd de tank met lekzoekspray bespoten om te kijken of er nog ergens lekkages opdoken langs de gerepareerde stukken en langs de lasnaden van de tank zelf. Dit was gelukkig niet het geval.

 

Ook de binnenkant van de tank heb ik gecontroleerd. Zeker als een auto lang stil staat kan hier ook nog wel eens wat corrosie optreden. Maar gelukkig was er bij deze tank aan de binnenzijde niets verontrustends te ontdekken.

Gelukkig ook niet teveel rommel of bezinksel of iets dergelijks te ontdekken, lekker schoon dus.

 

Binnenzijde brandstoftank

 

Vervolgens was de tank klaar om opnieuw geconserveerd te worden. Eerst werden er weer 2 dikke lagen steenslag werende bitumen op de tank gespoten om vervolgens ook nog 2 dikke lagen Apexior.

 

Brandstoftank gecoat

 

En uiteindelijk is alles weer samen gebouwd en is alles weer gereed om onder de auto gemonteerd te worden.

 

Onderdelen in brandstoftank  Brandstoftank en vulhals gereviseerd en gemonteerd