Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Digidash

De Corolla Coupé is natuurlijk een product van de jaren '80 en digitaal was toen hip en modern.

En zo was er voor de Apex versies in Japan een digitaal instrumenten cluster beschikbaar als optie. Dat is natuurlijk wel het ultieme jaren '80 hebbedingetje!

 

Het standaard instrumentencluster van de Corolla Coupé kon me toch al niet echt bekoren. Waar het instrumentencluster van de europese versies er nog best netjes en doordacht uit zagen is het coupe instrumentarium niet echt strak en gelikt te noemen.

 

Origineel instrumentenpaneel

 

Het bestaat zoals je kunt zien uit 2 delen met een lelijke scheidingslijn in het midden en de koelvloeistof temperatuurmeter en brandstofmeter zitten in 2 niet bepaald fraai afgewerkte gaten in die panelen. De waarschuwingslampjes zitten ook door het hele dashboard verspreid.

Al met al kon het me niet echt bekoren. Bovendien is de MPH aanduiding soms wat verwarrend hier in Nederland, voor je het weet rijd je te hard en boetes voorkom ik liever.

 

Een vriend en medeclublid had een digitaal instrumentencluster over laten komen vanuit Japan en heeft deze vervolgens aan mij geschonken. Helemaal super natuurlijk! En een bijzonder goede reden om eens te kijken of ik 'm kon gebruiken.

 

Digitaal instrumentenpaneel in werking

Als alles werkt zou het digitale instrumentenpaneel er zo uit moeten zien.

 

Maar omdat het digitale instrumentencluster alleen in Japan geleverd werd, betekende dat ook ze bedoeld waren voor RHD auto's, terwijl mijn USDM auto een LHD auto is. Wellicht zou ik dus nog een en ander aan moeten passen om het in mijn auto te laten werken.

 

Digidash  Achterzijde digidash

Het digitale instrumentencluster zoals ik het binnen heb gekregen.

 

Eerst maar eens kijken hoe het in het dashboard zou passen. De vorm van het instrumentencluster is gelukkig aardig symetrisch van vorm, dus dat ging wel passen. Maar de bevestiginspunten waren helaas niet zo symetrisch en bleken met mijn dashboard gewoon niet uit te komen. Die zou ik dus aan moeten gaan passen.

En ik kon het natuurlijk ook niet laten om het cluster eens open te schroeven en eens te kijken hoe het ding er van binnen uitzag.

 

Digidash open

 

Intrumentenpaneel passen

Het cluster past goed in het dashboard en sluit overal netjes aan.

 

Het bleek dat ik 1 bevestigingspunt behouden zou kunnen blijven, maar de andere 3 zouden aangepast moeten worden. Dus heb ik die eraf gezaagd en zullen ze vervangen worden door stukjes aluminium. Die zet ik in eerste instantie weer vast met secondenlijm en voor extra stevigheid jaag ik er ook nog een stel popnagels doorheen zodat ze zeker nergens naartoe zullen gaan.

 

Instrumentenpaneel passen met nieuwe bevestigingspunten

Passen en meten waar de nieuwe bevestigingspunten moeten komen.

 

Ook in het dashboard zelf zou er een nieuwe steun gemaakt moeten worden. Origineel zit daar ook een metalen beugeltje, maar met dit dashboard zou die niet meer passen. Dus heb ik van aluminium een nieuw beugeltje gemaakt die op de originele bevestigingspunten in het dashboard vastgeschroefd kan worden, maar nu dus beter uitkomt voor de nieuwe bevestigingspunten van het instrumentencluster. 

 

Nieuwe beugel dashboard

 

Nieuwe beugel dashboard

 

Nieuwe bevestigingspunten

De nieuwe bevestigingspunten voor het dashboard.

 

Goed, het instrumentencluster zelf kon nu stevig in het dashboard bevestigd worden, maar er worden natuurlijk ook een paar dingen op het dashboard aangesloten. Een daarvan is de kilometerteller kabel. De kilometerteller en snelheidsmeter worden in de AE92 door een kabel aangedreven. Die kabel komt vanaf de versnellingsbak en klikt achterin het dashboard op een speciale aansluiting.

Bij de originele tellerbak zat deze kabel in een soort beugel in het dashboard vast waardoor je het instrumentencluster er zo op vast kon klikken en vastzetten zonder dat je met je handen in de beperkte ruimte achter het cluster moet gaan lopen pielen om dat ding vast te zetten.

 

Dat systeem wilde ik dus graag behouden, maar met het nieuwe instrumentencluster zat de aansluiting natuurlijk weer net anders als waar hij hoorde te zitten. Dus als ik het wilde behouden zou ik ook daar iets aan moeten passen.

 

Tellerkabel in dashboard

De aansluiting van de km tellerkabel voor het instrumentarium.

 

Beugel tellerkabel verplaatst  Tellerkabel in beugel gepast

 

Tellerbak tov beugel passen  tellerkabel gemonteerd

 

Bleef er nog een probleempje over. Omdat de kabel een beetje op moest schuiven zou hij nu hoogstwaarschijnlijk te kort zijn. Dit is ook een behoorlijk specifieke kabel, waar je helaas niet zomaar zelf even een alternatief voor maakt of kunt zoeken. Maar na een poosje peinzen over hoe ik dat nu weer op moest gaan lossen bedacht ik me dat ik het instrumentencluster uit de GT-Z frontcut ook nog had liggen. Zou de km-tellerkabel daar misschien ook bij gezeten hebben?

Dat was immers ook een Japanse en dus RHD auto. Aangezien de versnellingsbak op dezelfde plaats blijft zitten zou de kabel voor een RHD auto ook langer moeten zijn om bij het instrumentencluster te kunnen komen en dan zou die wel eens een oplossing kunnen vormen voor mijn probleem.

Dus ben ik mijn magazijntje in gedoken waar alle spullen uit de frontcut nog lagen, op zoek naar de kabel voor de km-teller aandrijving. En verdomd, hij lag er nog tussen ook!

 

Verschil LHD en RHD kabels

 

Deze was een aardig stukje langer, dus zou zeker lang genoeg moeten zijn voor het kleine stukje dat ik op heb moeten schuiven. Weer een probleem getackled.

 

Het digidash was daarmee eigenlijk wel zo'n beetje gereed om geïnstalleerd te worden. Ik heb het digidash nog niet werkend gezien want er zal wat in de bedrading gerommeld moeten worden om alles juist aan te sluiten en werkend te krijgen, maar dat is een klusje voor later.

 

Aangepast dashboard