Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Pedalen

Ik had de pedalenset van de Corolla al een beetje opgeknapt en had daarbij de rubberen pedalen verwijderd zodat ik een en ander kon stralen en spuiten.

Maar erg fraai waren die rubberen pedaaltje niet natuurlijk. Daar moest toch iets beters voor te verzinnen zijn.

 

Er zijn genoeg aftermarket pedalensets in alle vormen en maten. Maar geen daarvan voldeden aan mijn wensen, bovendien laat de montage van die dingen vaak te wensen over doordat je die over de originele pedalen heen klemt.

Ik had liever iets wat echt degelijk aan de pedalen bevestigd kon worden.

 

Het was maar erg rustig op het werk en ook de machinale afdeling kon zich maar moeilijk bezig houden. Dus heb ik ze eens gevraagd of ze me konden helpen met mijn pedalen.

We hadden nog wat 4mm dik aluminium plaat liggen waar ik wel een stukje van kon gebruiken.

Nu moest ik alleen nog bedenken wat ik precies wilde hebben. Het hoefde voor mij niets flitsends of aparts te wezen. Maar wel mooi, strak, en vooral degelijk.

 

Dus heb ik eerst een klein ontwerpje doorgesproken met de draaiers. Zij zouden vervolgens op de freesmachine dat ontwerp proberen om te zetten in realiteit.

 

De plaat aluminium op de freesbank

 

Om de pedalen degelijk te kunnen bevestigen aan de pedaalbasis heb ik daar 2 gaten in geboord en een stel moertjes M6 achter vastgelast.

 

Moertjes achter pedalen gelast

 

Pedaal gefreesd

 

Voor de bevestiging aan de pedalen zou ik 2 verzonken inbusboutjes gaan gebruiken. Dus een stel gaten erin geboord, verzinkboortje er achteraan. Omdat gepolijst aluminium niet gaat werken voor een set pedalen (de krassen zitten er zo in met zand wat onder je schoenen). Besloot ik dat voor te zijn door de pedalen een mooi geborsteld uiterlijk te geven door ze even over wat schuurpapier te halen. Vervolgens heb ik nog een lichte bolling in het pedaal gebogen.

 

Rempedaal klaar

 

Pedaal gemonteerd met verzonken boutjes

 

Met een stel verzonken RVS inbusbouten zou ik de pedalen degelijk aan de pedaalbasis kunnen vastbouten.

Maar nu had ik alleen het rempedaal en het koppelingspedaal nog maar. Ik wilde natuurlijk ook een bijpassend gaspedaal hebben.

Alleen was het gaspedaal een solide stuk een geen rubber hoesje dat ergens overheen geschoven moest worden. Dus werd dit wat ingewikkelder. Maar na wat overleg met de machinale afdeling dachten zij dat ze het wel voor elkaar zouden krijgen om een kopie (Zij het dan in de stijl van de reeds gemaakte pedalen) van het gaspedaal te maken uit een solide stuk aluminium.

 

Gaspedaal blokje

Het plastic gaspedaal bij het blokje aluminium waaruit de kopie gemaakt zou worden.

 

Onderkant gaspedaal freesbank  Bovenkant gaspedaal freesbank

 

Dus zijn die mannen weer een beetje tekeer gegaan met de freesbank en na een paar uur had ik al een kopie op mijn werkbank liggen dat ik zonder problemen kon gebruiken met de betsaande pedaalbasis van de Corolla.

 

Gaspedaal bovenkant  Gaspedaal onderkant

 

Oud en nieuw gaspedaal

Toch een heel stuk fraaier dan het origineel en passend bij de reeds gemaakte pedalen.

 

Maar dan waren we er toch nog niet helemaal. De pedalen waren nu wel compleet. Maar naast die pedalen zit ook nog een stuk plastic waar je je linkervoet op kunt laten rusten.

Het zou natuurlijk doodzonde zijn als ik 3 mooie nieuwe pedalen naar eigen ontwerp in de auto zou hebben die vervolgens ontsierd zouden worden door dat stukje plastic.

Dus er volgde weer een overleg met de machinale afdeling en ook hier zagen ze nog wel kans om een kopie te maken uit een blok aluminium.

 

Voetsteun blok aluminium

 

Onderzijde voetsteun freesbank

 

De complexere vormen in de randen waardoor de randen aan zouden sluiten op de vormen van de carrosserie konden de mannen niet kopiëren. Maar die zou ik er zelf wel in kunnen maken met een schuurband.

Met een stuk karton nam ik de vormen van het origineel over en zette die vervolgens over op de nieuwe voetsteun die bewust nog wat te groot gemaakt was zodat ik zelf het laatste materiaal kon verwijderen.

 

Contouren overnemen

 

 Oude en nieuwe voetstuen onderzijde  Oude en nieuwe voetsteun bovenzijde

 

Nu had ik de hele set compleet en het eindresultaat zag er toch een verdomd stuk beter uit dan die originele stukjes plastic en rubber.

 

Complete set pedalen gereed

 

Complete set pedalen klaar