Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Versnellingspook/short shifter

Nadat ik voor de pedalen en de handremhendel verbeteringen heb gemaakt, kon ik natuurlijk de versnellingspook niet zomaar weer terug in de auto schroeven. Het was dan al wel een met leer bekleed exemplaar, maar hij was al behoorlijk versleten.

 

Via internet had ik al een met leder beklede TRD versnellingspook weten te bemachtigen welke ik wilde gaan gebruiken.

 

Lederen TRD pookknop

 

Op zich helemaal geen onaardige versnellingspook, maar toen ik eenmaal de aluminium pedalen en die RVS handremhendel had gemaakt, pastte deze pookknop er weer niet zo goed meer bij.

Bovendien zou de rest van het interieur met rood garen worden gestikt. Dan staat het een beetje vreemd als dat bij de pookknop niet zou gebeuren.

 

Dus ben ik weer op een rustig moment achter de draaibank geklommen om nog eens wat te rommelen en eens te kijken waarmee ik op de proppen kon komen.

 

Zelf gemaakte pookknop  Detail nieuwe pookknop

 

Uit een solide stuk RVS heb ik bovenstaande pookknop weten te draaien. Helemaal solide van RVS oogde weer een beetje lomp, dus heb ik er nog 3 sleuven in gedraaid, waar ik 3 rubberen O-ringen in kon laten vallen. Dat oogde weer net iets interessanter en wellicht komt het de grip op de pookknop ook nog ten goede. Hij valt in ieder geval lekker in de hand en past straks goed bij de rest van het interieur. Er staat geen schakel patroon in, maar dat patroon ken ik intussen wel een beetje uit m'n hoofd en ik vond het zonde om dat mooie gedraaide effect te verpesten door er iets in te graveren.

Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat er niemand is met precies dezelfde pookknop.

 

 

Maar die pookknop moet natuurlijk ook ergens op gedraaid worden. Ik had de versnellingspook al eens een beetje opgeknapt, maar eigenlijk wilde ik er ook nog een short shifter van maken.

 

Originele versnellingspook

De versnellingspook zoals hij uit de auto kwam, zij het een beetje opgeknapt.

 

TRD had een kant en klare shortshifter kit voor de AE92, maar deze waren behoorlijk prijzig, zeker voor wat het uiteindelijk was. En bovendien zijn die tegenwoordig aardig zeldzaam geworden.

Dus met de shortshiftkit van TRD in gedachte kon ik zelf waarschijnlijk ook nog wel iets verzinnen.

 

TRD short shifter set

De originele shortshift kit van TRD.

 

Het grote verschil van deze short shifter tov de originele pook is dat het scharnierpunt iets verschoven zit. De arm onder het scharnierpunt is langer, waardoor je een kortere beweging boven het scharnierpunt nodig hebt voor dezelfde beweging onder het scharnierpunt.

Om genoeg ruimte te maken voor die langere arm onder het scharnierpunt is het complete scharnierpunt iets omhoog gebracht dmv het aluminium blokje rechts in de folie.

 

Verschil versnellingspook

Het verschil van de shortshifter (onder) tov de originele pookhendel (boven).

 

Bovenstaande kit is toevallig van iemand die ik ken, dus heb ik hem gevraagd om het verschil eens voor me op te meten, zodat ik diezelfde maten ook aan kon houden voor mijn eigen shortshifter.

Het verschil bleek maar 20mm te zijn, dus dat moest ik dan zelf ook nog wel voor elkaar kunnen krijgen.

 

Ik besloot het eens te gaan proberen, maar omdat ik ook nog niet helemaal zeker wist of het zou gaan lukken, wilde ik eigenlijk de originele ppok hier niet voor op offeren. Als het zou mislukken kon ik die altijd nog gebruiken in de auto. Maar bij de frontcut van mijn 4A-GZE motor zat ook nog de versnllingspook van de Japanse GT-Z.

Hoewel die voor een rechtgestuurde auto was en dus de verkeerde kant op wees, dacht ik dit ook nog wel te kunnen corrigeren,

Dus eerst dat ding maar eens uit elkaar gehaald en alles netjes gestraald.

 

Vervolgens heb ik onder de pers geprobeerd om de kogel, die in een splinevertanding op de hendel geperst was, eraf te persen. Bij 5 ton druk schoot de kogel los en kon ik 'm er zo af persen.

 

Versnellingspook met gedemonteerd scharnierpunt

 

Maar ik moest die kogel wel weer vast kunnen zetten op de hendel natuurlijk. Dus besloot ik on 3 gaten in de kogel te boren, waar ik draad M5 in heb getapt om er indexboutjes in te kunnen schroeven.

 

Scharnierbol met boutjes

 

Nu kon de kogel weer terug op de hendel gezet worden, enkel nu dus 20mm hoger dan waar hij origineel zat. Nu kon ik tevens de hendel zo draaien en vast zetten dat hij de goede richting op wees voor een linksgestuurde auto.

 

Verschil oude en nieuwe versnellingspook

 

Nu moest alleen het scharnierpunt nog 20mm omhoog gebracht worden. Bij de TRD kit gebeurde dit met een solide aluminium blokje. Maar daar had ik op dat moment de mogelijkheden niet toe. Bovendien kon het nog veel eenvoudiger. Dus draaide ik 3 busjes van 20mm hoog en monteerde het scharnierpunt hierop met langere bouten.

Ik heb ook meteen de schakelkabels gemonteerd zodat ik de uitslag van de shortshifter eens kon testen.

 

Ophoog busjes  Alles gemonteerd

 

Verschil tussen oude versnellingpook en nieuwe short shifter

Het verschil tussen de zelfgemaakte shortshifter en de oude versnellingspook.