Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Inlaat inmeten

Ik wil eens kijken of ik voor de 4A-GZE in mijn toepassing een ander inlaatspruitstuk kan maken.

Het inlaatspruitstuk van de 4A-GZE heeft een beetje vreemde verdeling van de runners omdat er plaats gemaakt moest worden voor de supercharger, wat er volgens mij toe leid dat de flow van de lucht niet optimaal is en het inlaatspruitstuk eigenlijk gewoon een beetje een rommeltje is.

 

4A-GZE inlaatspruitstuk

 

Bovendien heb ik wat plannen met de intercooler, maar dat komt allemaal nog wel.

Maar vaak is het zo dat een spruitstuk geoptimaliseerd is voor een bepaalde motor of cilinderkop. Bij de 4A-GE was dat wel het geval en er was dan ook een behoorlijk verschil tussen de big-port en small-port inlaatspruitstukken.

Mijn 4A-GZE maakt gebruik van een smallport spruitstuk en het inlaatspruitstuk van een 4A-GE small-port leek me dan ook een goede basis om mee te beginnen.

 

Er zijn dan wel enkele zaken die belangrijk zijn voor een goed inlaatspruitstuk. Zo wil je graag de lengte en diameter van de runners weten, maar bijvoorbeeld ook de inhoud van die runners en het plenum.

Het hoe, wat en waarom leg ik uit op deze pagina in de techniek sectie van deze website.

 

Zelf had ik niet de beschikking over een smallport inlaatspruitstuk, maar een vriend van me had er gelukkig nog wel een los liggen die ik even van hem mocht gebruiken.

 

Smallport 4A-GE inlaatspruitstuk

 

Maar om fouten bij het inmeten te voorkomen moest dit spruitstuk wel helemaal schoon zijn. Dus heb ik het eerst volledig uit elkaar gehaald om 'm vervolgens van binnen en van buiten schoon te stralen.

 

Vervolgens heb ik een blindplaat gemaakt met een pakking zodat ik de runners af zou kunnen blinden. Ik zou ze vol gaan gooien met water en dat moet dan natuurlijk wel blijven zitten.

 

Blindflens op inlaat vast gebout  Blindflens op gereinigd inlaat spruitstuk

Het 4A-GE smallport inlaatspruitstuk. Gereinigd en met blindplaat.

 

Nu was het idee om met behulp van een spuitfles de runners een voor een vol te laten lopen met water en te kijken hoeveel water er nu eigenlijk in 1 runners zou gaan. De runners zijn niet per se allemaal gelijk aan elkaar, dus moest ik dit voor alle 4 de runners doen.

Omdat de spuitflessen die wij gebruiken nog niet van een maatverdeling zijn voorzien, heb ik die er zelf op gezet nadat ik ze vol had gegoten met een maatbeker en de inhoud van de maatbeker op de spuitfles had over genomen.

 

Maatbeker met maatverdeling

De spuitfles met maatverdeling. De rolmaat ligt onder het spruitstuk om het netjes recht te houden.

 

Eerste runner vol water

 

Ik wist nu hoeveel water er in elk van de runners ging en hoeveel water er dus in alle runners totaal zou gaan. Nu wilde ik echter ook nog weten wat de totale inhoud van het spruitstuk was zodat ik ook kon bepalen wat de inhoud van alleen het plenum was.

Dus heb ik het spruitstuk op z'n kant gezet en het hele ding tot de rand vol met water gegoten. 

 

Inlaatspruitstuk vol water

 

Na dit alles heb ik ook de lengte van de runners en de diameter van de poorten nog opgemeten. Wanneer ik zelf een inlaatspruitstuk ga ontwerpen, dan heb ik in ieder geval een mooi uitgangspunt van een spruitstuk dat geoptimaliseerd is voor mijn cilinderkop.

 

De gemeten waardes waren als volgt:

 

- Inhoud runner cilinder 1: 400cc

- Inhoud runner cilinder 2: 375cc

- Inhoud runner cilinder 3: 375cc

- Inhoud runner cilinder 4: 400cc

- Inhoud plenum: 1300cc

- Inhoud totale spruitstuk: 2850cc

 

- Lengte van de runners (gemeten over de grootste radius): 290mm

- Breedte inlaatpoorten: 47mm

- Hoogte inlaatpoorten: 27mm