Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Motorsteunen

Ook de motorsteunen konden wel een kleine opknapbeurt gebruiken.

 

Motorsteunen

 

Maar dat zou wel wat verder gaan dan enkel ontroesten en voorzien van een kleurtje. De motorsteunen kunnen ook een bijdrage leveren aan de directheid van de overbrenging. Ze kunnen immers het kantelen van de motor tegen gaan.

Als je gas geeft heb je met versleten motorsteunen kans dat de motor eerste gekanteld wordt voordat de assen de beweging overbrengen naar de wielen. Nu is dat maar marginaal, maar het kan toch ten koste gaan van de directheid van de reactie op het gaspedaal.

 

Zoals te zien zijn de motorsteunen uit mijn auto al wat jaartjes in gebruik, waardoor ze wellicht al een beetje versleten zijn en het rubber kan gaan scheuren of zelfs loskomen van de behuizing.

 

Ik besloot om de motorsteunen ook te gaan vullen met polyurethaan rubber (PU rubber). Dat maakt ze net even wat steviger en meer solide, terwijl het nog wel flexibel genoeg is om de ergste trillingen en bewegingen op te vangen.

 

Eerst heb ik de motorsteunen maar eens gestraald in de straalcabine. Daar knapten ze al behoorlijk van op.

 

Gestraalde motor steunen

 

Het polyurethaan rubber is een 2 componenten gietbaar rubber dat normaal gesproken gebruikt wordt voor het maken van mallen waar beton in gegoten wordt.

Na overleg met de producent van het goedje heb ik gekozen voor een hardheid van shore A60. Dat zou ongeveer overeen moeten komen met de hardheid van de originele fabrieksrubbers.

Toen ik het spul besteld heb, heb ik ook meteen een spuitbus erbij gekocht met een soort wasachtig spul waar het PU ruber niet aan kan hechten. Hiermee kon ik dan de malletjes inspuiten zodat ik die later zonder problemen zou kunnen verwijderen.

 

Dus eerst heb ik malletje gemaakt waarmee ik de onderkant van de motorsteunen dicht kon maken. Met wat tape heb ik dit aan de motorsteun vast gemaakt en de randen afgedicht.

 

Motorsteun en malletje  malletje aan motorsteun getaped

 

Dit heb ik bij alle motorsteunen zo gedaan zodat ik ze vervolgens allemaal vol kon gieten met het PU rubber. Als het gietsel aangemaakt is heb je zoals zo vaak bij dergelijk spul maar een beperkte verwerkingstijd, dus was het zaak dat ik genoeg aan zou maken om alle motorsteunen achter elkaar vol te kunnen gieten.

 

Motorsteunen vol gegoten  Motorsteunen vol met polyurethaan rubber

 

Het gietsel krijgt een beetje een stroperige substantie en er moest dus langzaam gegoten worden zodat er geen luchtbellen achter zouden blijven in de motorsteunen. Vervolgens heb ik het ongeveer 24 uur uit laten harden voordat ik de malletjes verwijderd heb. Maar ik was dan ook erg tevreden met het resultaat.

 

Gevulde motorsteunen

De motorsteunen na het volgieten met PU rubber.

 

Eigenlijk heeft het PU rubber een beetje honingachtige kleur, maar doordat ik de motorsteunen vol gegooid heb met het originele rubber er nog in is het gewoon egaal zwart geworden.

 

Omdat de motorsteunen gewoon van staal zijn gemaakt zijn ze natuurlijk vatbaar voor roest. Om dat te voorkomen heb ik ze ook nog maar even in de verf gezet. Nu zijn de motorsteunen ook weer gereed om ingebouwd te worden.

 

Geverfde en gevulde motor steunen