Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Startmotor revisie

De startmotor van de 4A-GE bleek een reductiestartmotor te zijn.

Voor degene die niet precies weten wat dat inhoud: Bij een gewone startmotor zit de bendix (het tandwieltje dat naar buiten komt en op de startkrans van het vliegwiel ingrijpt) vast op de as van de elektromotor en wordt via een spoeltje naar buiten geduwd.

De elektromotor van een startmotor levert de meeste kracht bij lage toerentallen. Dan is de belasting immers het hoogst, maar trekt de elektromotor ook de meeste stroom. Dat vraagt nogal wat van de accu, bekabeling en dergelijke.

 

Bij een reductie startmotor zit de bendix niet direct op de as van de elektromotor, maar zit er een soort tandwielkastje tussen (vaak een planetair stelsel).

Door de overbrengingsverhouding aan te passen kunnen er nu kleinere, lichtere elektromotoren worden toegepast die iets sneller draaien, maar wel minder stroom trekken van de accu terwijl ze een groter koppel kunnen leveren.

Bijkomend voordeel is dat dit type startmotor vaak nog wat lichter en compacter zijn dan reguliere startmotoren.

 

Maar goed, mijn startmotor kon dus nog wel een opknaptbeurtje gebruiken.

 

Startmotor

 

Dus zoals gebruikelijk is de startmotor eerst helemaal gedemonteerd.

 

Motor van loopwerk gescheiden

 

koolborstels gedemonteerd

 

De elektromotor zag er nog goed uit. De koolborstels waren nog groot zat en konden nog wel de nodige starts mee, dus daar hoefde ik verder maar weinig aan te doen.

Ik heb we de boutjes moeten uitboren van de loopwerkbehuizing omdat de kopjes gewoon dol waren. Maar gelukkig kon ik de draadeinden vervolgens wel redelijk eenvoudig nog verwijderen.

 

Overbrenging

 

Startmotor onderdelen

 

Het loopwerk helemaal uit elkaar. Alles is eens goed schoongemaakt, van een nieuw vetje voorzien en de onderdelen waar dat nodig was zijn gestraald.

 

Onderdelen gestraald

 

Onderdelen gespoten

 

Alle externe onderdelen zijn zowieso gestraald en netjes gespoten zodat alles er weer netjes uitziet en corrossie voorlopig weer even weg blijft.

Daarna kon de startmotor weer in elkaar gezet worden, zodat deze op een later tijdstip weer bij de auto ingebouwd zou kunnen worden.

 

gereviseerde startmotor