Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Hoofdremcilinder revisie

Het is natuurlijk aardig belangrijk dat de remmen goed werken. Nu kun je nog zulke fantastische remklauwen en remschijven monteren. De daadwerkelijke kracht om te kunnen remmen wordt in de hoofdremcilinder opgewekt als je met je voet het rempedaal indrukt.

Je beweegt dan een zuiger in een cilinder waardoor je hydraulische vloeistof verplaatst. Diezelfde verplaatsing vind vervolgens plaats in alle remklauwen en daarmee worden de remmen bediend.

 

De remmen werkten nog prima toen ik een klein stukje met de auto had gereden, maar de hoofdremcilinder was toch al dik 20 jaar oud en de rubbers die erin zitten slijten en kunnen zelfs van ouderdom wat vergaan.

Er zijn revisiesetjes voor vekrijgbaar, dus leek het me niet onverstadig het ding eens een kleine revisie te geven en meteen een goede opknapbeurt uit te voeren.

 

 

Hoofdrem cilinder in de auto

De hoofremcilinder en rembekrachtiger nog geïnstalleerd in de auto.

 

 

Brake booster

De rembekrachtiger met in het bakje daarachter de hoofdremcilinder reeds van elkaar gescheiden.

 

Allereerst moest natuurlijk alles weer uit elkaar gehaald worden, waarna het weer is gestraald en van een vers laagje verf is voorzien.

Ook het reservoir voor de remvloeistof heb ik grondig schoongemaakt. Deze was zoals vaak het geval is van binnen flink aangekoekt met vuil en oude rommel, maar gelukkig heb ik 'm net zo schoon als nieuw gekregen.

Daarna heb ik met wat zwart de niveau aanduidingen en teksten geaccentueerd zodat ze beter af te lezen zijn.

 

Voordat ik de boel kon stralen heb ik ook de rembekrachtiger goed afgeplakt, zodat het straalgrid niet kon komen waar ik het niet wilde hebben. Vervolgens is alles gestraald en voorzien van een mooi nieuw laagje verf.

 

Revisie onderdelen

 

Daarna kon het met het revisiesetje weer allemaal netjes in elkaar. Hierbij heb ik ook het juiste remmenvet gebruikt om alles weer goed in elkaar te zetten en een nieuwe pakking gemaakt voor tussen de hoofdremcilinder en de rembekrachtiger.

 

En eenmaal alles weer gemonteerd is dit het eindresultaat:

 

Gerevisserde hoofdrem cilinder