Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Demontage C52 versnellingsbak

De versnellingsbak wordt ook helemaal aangepakt in dit project.

De Corolla GT-S is voorzien van een handgeschakelde 5-versnellingsbak. In de Corolla wordt een versnellingsbak uit de C-serie (of in het geval van de GT-Z de E-serie) van Toyota gebruikt. In mijn geval de C52.

Deze zat nog aan de motor vast gebouwd toen deze samen uit de auto gehengeld werden. Maar het was maar een kwestie van een paar bouten loshalen en dan konden de twee van elkaar gescheiden worden.

 

motor en versnellingsbak in de takel  versnellingsbak gescheiden

 

Ik werkte destijds bij een bedrijf dat industrieële tandwielkasten reviseerde. Nu is dat natuurlijk wel wat anders als een auto transmissie, maar de basis kennis is grofweg hetzelfde en de gereedschappen waren ook aanwezig binnen het bedrijf. Dus waar ik eerst nog van plan was de versnellingsbak door een gespecialiseerd revisiebedrijf onder handen te laten nemen, leek het me nu een leuke uitdaging om de versnellingsbak zelf onder handen te nemen.

 

Dus heb ik de versnellingsbak naar mijn toemalige werk meegenomen om 'm daar na werktijd in de avonduurtjes uit elkaar te halen.

 

C52 versnellingsbak  5e versnelling

 

Na het verwijderen van het bovenste kapje kom je als eertse de 5e groep tegen. Die zal eerst verwijderd moeten worden voordat de boel verder uit elkaar kan. Het bleek het makkelijkste om de tandwielen wat te verwarmen zodat ze uitzetten om ze eraf te trekken.

Bij de eerste poging zonder verwarmen spetterden door de druk die ik op het tandwiel uitoefende een paar stukjes van de tanden af, waardoor het tandwiel niet meer te gebruiken is.

Gelukkig had ik nog een versnellingsbak liggen waar ik dat tandwiel uit kon halen ter vervanging.

 

In mijn werkplaatshandboek werd de demontage en revisie van de versnellingsbak ook behandeld, maar ik heb evengoed alles wat gedemonteerd werd gedocumenteerd en gemerkt zodat ik zeker wist dat ik het later op de juiste manier weer goed in elkaar kon zetten.

 

Werkplaats handboek met aantekeningen

 

En als de behuizing dan eenmaal eraf is ligt alles toch relatief snel uit elkaar.

 

Deels gedemonteerde versnellingsbak  Gedeeltelijk gedemonteerde versnellingsbak

 

Onderste deel behuizing versnellingsbak

Op de rand van de behuizing ligt de magneet die aardig wat viezigheid heeft opgepikt de afgelopen jaren.

 

Differentieel met kroonwiel

 

Toen alles eenmaal uit de versnellingsbak gehaald was hoefde ik alleen de assen nog maar uit elkaar te persen. Op die manier kon ik alles écht goed schoonmaken en kon ik ook alle synchromesh ringen en lagers vervangen.

Omdat ik ook een ander differentieël ga gebruiken heb ik deze ook alvast verwijderd van het kroonwiel.

 

Gedemonteerde as met tandwielen

 

As met tandwielen eraf geperst

 

Nu alles uit elkaar lag, kon alles ook goed schoongemaakt worden. Ook hier zou eerst alles grondig ontvet worden in de ontvetterbak om alle olie eraf te krijgen om vervolgens alles een rondje door de straalkast te laten maken. Schoner als dat zal het nooit meer worden.