Silvertop
De naam 'Silvertop' is gegeven aan de 4e
generatie van de 4A-GE motoren.
Het is geen officiële benaming van Toyota zelf, maar is door Toyota
kenners aan deze motor gegeven om de logische reden dat de
kleppendeksels en afdekkap allemaal zilverkleurig zijn.
Hierdoor is deze motor eenvoudig te onderscheiden van andere 4A-GE
varianten.
Nadat de 4A-GE motoren uitontwikkeld waren met de tot dan toe gebruikte
cilinderkoppen met 16 kleppen, besloot Toyota een geheel nieuwe kop te
ontwikkelen met 5 kleppen per cilinder (3 inlaatkleppen, 2
uitlaatkleppen)
Een Toyota 4A-GE 20V Silvertop motor.
Zoals op bovenstaande foto te zien is, dankt de
motor zijn naam aan de zilverkleurige kleppendeksels en beschermplaat,
wat de bovenkant van de motor geheel zilverkleurig maakt.
Deze motor is geïntroduceerd in de AE101 Sprinter en Corolla modellen in
Japan als tegenhanger van de hoogtoerige V-TEC motoren van concurrent
Honda.
Om nog meer vermogen te peuteren uit de 4A-GE kreeg deze een geheel
herziene cilinderkop met 5 kleppen per cilinder. Om de beademing te
verbeteren stapte Toyota over op ITB's (Individual Throttle Bodies)
waarmee elke cilinder zijn eigen gasklep kreeg.
Ook werd op deze motor een vroege vorm van VVT (Variable Valve Timing)
geïntroduceerd waarmee de nokkenas van de inlaatkleppen verdraaid kon
worden en de overlap tussen in-en-uitlaat kleppen kon worden veranderd.
Waar de vroegere varianten van de 4A-GE al behoorlijk hoge toeren
draaiden, deden de 20V motoren daar nog een schepje bovenop. Het rode
gebied van de toerenteller begon pas bij 8000rpm. Dit, tezamen met de
ITB's, zorgde voor een waanzinnig geluid in de hogere toerenregionen en
een uitmuntende gasrespons.
Motorcode: | 4A-GE |
Brandstof: | Benzine |
Vermogen: | +/- 155 pk @ 7400 rpm. |
Koppel: | 162 Nm @ 5200 rpm. |
Aantal cilinders: | 4 |
Cilinderinhoud: | 1587cc |
Boring x slag: | 81,0 x 77,0 mm. |
Compressieverhouding: | 10,5:1 |
Aantal kleppen: | 20 |
Klepbediening: | DOHC met VVT op de inlaat nokkenas |
Aandrijving nokkenassen: | Getande riem |
Duratie nokkenkassen: | 250º in-en-uitlaat |
Lifthoogte nokkenassen: | 7,97 mm. inlaat en 7,6 mm. uitlaat |
Klephoek | -35º |
Diameter inlaatkleppen: | 26,5 mm. |
Diameter uitlaatkleppen: | 26 mm. |
Flow verbrandingskamer: | Cross-flow |
Materiaal cilinderkop: | Aluminium legering |
Materiaal cilinderblok: | Gietstaal |
Type cilinderblok: | 7-rib |
Diameter zuigerpennen: | 20 mm. |
Diameter big-ends: | 42 mm. |
Diameter gasklep: | ITB's (Individual Throttle Bodies) met 43 mm openingen |
Brandstofsysteem: | EFI (L-jettronic) |
Injector capaciteit: | 295 cc/min. (2 Ohm, sidefeed) |
Druk benzinepomp: | 75 psi. |
Druk benzinerail: | 35 tot 38 psi. |
EFI sensor: | AFM (Air Flow Meter) |
Ontsteking: | Elektronisch (ESA/TCCS) |
Type bougies: | BKR6EP11 |
Droog gewicht motor: | Ongeveer 135 kg. |
Overige bijzonderheden: | VVT systeem op inlaat nokkenas ITB's met velocity stacks |