Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Sprinter Trueno zenki voorbumper

De Corolla zoals ik 'm kocht is een USDM (United States Domestic Market) auto. Daarmee moest de auto aan de Amerikaanse regelgeving van die tijd voldoen als Toyota dit model daar ook wilde verkopen. Dat betekende dat de auto ten opzichte van de aziatische markt wat wijzigingen moest ondergaan.

 

Een van die wijzigingen betrof de bumpers, die volgens de Amerikaanse regelgeving een klap moest kunnen opvangen van 5mph  (Wat neerkomt op ongeveer 8km/h) zonder dat er wezenlijke schade zou ontstaan aan de rest van de auto.

 

Met de ABS plastic bumpers die elders in de wereld gemonteerd werden zou dit nooit lukken.

Daarom heeft Toyota de bumpers anders opgebouwd. Eerst werd er een grote metalen balk aan het chassis bevestigd. Hier tegenaan kwam een laag foam om de klap te reduceren.

Om het er weer een beetje fatsoenlijk uit te laten zien werd over de balk en het foam een bumper 'cover' bevestigd van een zacht soort plastic.

Nadeel hiervan was echter wel dat de bumpers een stuk verder buiten de auto uit staken om ruimte te bieden aan die zware bumper balk en het foam. Dit kwam wat mij betreft de lijnen van de auto niet direct ten goede.

 

Bumperbalk voorbumper

De zware bumper balk waaraan de voorbumper bevestigd zat.

 

Oude bumpers

In profiel valt eigenlijk pas echt op hoeveel de voorbumper eigenlijk buiten de auto uit steekt.

 

Bovendien was de cover van de bumper gemaakt van een dusdanig zacht soort plastic dat dit erg gevoelig bleek voor vervormingen. Niet echt ideaal dus. Bovendien leek het me voor de spuiter ook een kleine nachtmerrie, want zie maar dat de verf hecht op dat spul en er niet spontaan vanaf spettert bij het minste of geringste.

Daar kwam dan ook nog eens bij dat ik de Japanse bumpers ook nog een vele malen mooier vond.

 

Al met al een paar hele goede redenen om de USDM bumpers te laten vallen en eens te kijken of ik ergens een Japanse bumper op de kop kon tikken. Daarbij kon ik kiezen uit 2 verschillende bumpers. De pre-facelift (zenki) bumper of de bumper van na de facelift (kouki).

Beide zijn van stevig ABS plastic gemaakt zoals we dat hier in Europa destijds ook gewend waren.

 

Toyota Sprinter Trueno zenki  Toyota Sprinter Trueno kouki

Links de Sprinter Trueno zenki en rechts de Sprinter Trueno kouki.

 

Ik had al snel mijn zinnen gezet op de Sprinter Trueno zenki bumper, omdat ik die simpelweg verreweg het mooiste vind staan op de auto. Bovendien gebruikt de Trueno kouki andere stadslichtunits. Een bumper zoeken was al moeilijk genoeg, maar ook net een set lichten in goede conditie zien te vinden maakte het alleen nog maar moeilijker.

 

Afijn. Op zoek dus naar een Sprinter Trueno zenki bumper.

Enige nadeel was alleen dat heel veel mensen het met bovenstaande redenatie eens waren en dat dat de bumpers erg zeldzaam en bijzonder gewild maakten.

Het heeft mij ongeveer een half jaar van intensief zoeken op het internet gekost voordat ik er 1 op het spoor kwam.

 

Via een tip op een van de vele Toyota forums kwam ik bij een man in Canada terecht die er een wilde verkopen.

Een mailtje was zo gedaan en al snel kreeg ik reactie met enkele foto's van de bumper.

 

hij was nog in zeer goede staat en helemaal compleet met alle verlichting die erbij hoorde. Ook de bevestigingsbeugels zouden erbij zitten. Enkel het Trueno logo uit de bumper ontbrak, maar dat was natuurlijk maar een kleinigheid. Al met al helemaal perfect natuurlijk, want dan was het enkel een kwestie van tegen de auto aan bouten en gaan!

Over de prijs waren we het gelukkig ook al snel eens, de man was zeer redelijk.

 

Toen kwam echter het probleem: Hoe kreeg ik die bumper naar de andere kant van de wereld? Per post zou je zeggen, maar dat lag toch nog niet zo eenvoudig.

Een plastic bumper weegt immers niet zoveel, maar de omvang zorgde ervoor dat het prijskaartje al snel op liep. Via een pakketdienst met de luchtvracht over laten komen zou klauwen vol met geld gaan kosten. Via zee zou goedkoper zijn, maar dan moet je nog wel iemand vinden die het in een container wil verschepen.

 

Het heeft me heel veel hoofdbrekens gekost, maar ik kon deze perfecte bumper gewoonweg niet laten schieten op de verzendkosten. Een tweede exemplaar zou ik niet heel snel gaan vinden en dan moest je ook maar weer afwachten hoe de staat zou zijn.

 

Ik besloot dan toch maar diep in de buidel te tasten en de bumper in te laten vliegen. De verkoper dacht goed met me mee en was bereid om alles aan zijn kant te regelen om de bumper op de juiste manier in Nederland te krijgen.

 

Niet veel later ontving ik een mailtje van een vrachtbedrijf bij luchthaven Schiphol met de mededeling dat ze een bumper voor mij hadden liggen. Er moest nog wat papierwerk in orde gemaakt worden en dan kon ik 'm op gaan halen.

 

Ingepakte bumper achterin Carina

 

Dus maakte ik een tripje naar Schiphol Amsterdam airport waar ik de bumper op kon halen na betaling van nog wat handelingskosten en invoerrechten. Al met al heeft de bumper me zo'n 1200,- Euro gekost voordat hij in mijn auto lag. Maar goed, wie mooi wil zijn moet pijn lijden en beter duur dan niet te koop zijn de gezegdes dan...

 

Eenmaal thuis in de loods kon ik natuurlijk niet wachten om mijn mooie, nieuwe aanwinst uit te pakken.

 

Ingepakte bumper

 

Voorzijde Trueno zenki bumper  Binnenzijde Trueno zenki bumper

 

De bumper was afgezien van het Trueno logo helemaal compleet en was in fantastische conditie. Iemand was zeer zuinig geweest op zijn auto, want er zat nog geen krasje op!

 

Uiteraard was de eerstvolgende klus aan de auto om de bumper er eens op te monteren. Maar dat bleek toch meer werk dan aanvankelijk gedacht.

Allereerst moest de voorste bumperbalk verwijderd worden. Met wat vast geroeste bouten en een moer die uit de lassen was gebroken kostte dit al wat moeite, maar die lag er met een paar foefjes toch al redelijk snel vanaf.

 

Bumperbalk verwijderd

 

Maar pas toen deze balk verwijderd was bleek er toch nog een verschil te zitten tussen de bevestiging van de Amerikaanse en Japanse bumpers. Er bleken nog 2 plaatjes te zitten in de chassisbalken.

Mijn Repair manual for collision damage bevestigde dit later ook. De plaatjes zaten met enkele puntlasjes vast in de chassisbalken en zouden verwijderd moeten worden als ik de beugels wilde gebruiken die bij de japanse bumper zaten.

 

Plaatje in chassis balken

 

Gelukkig voor mij zaten de bevestigingspunten voor de beugels van de Japanse bumper al wel in de chassisbalken geboord, dus dat scheelde toch weer wat extra werk.

 

Montagegaten chassis

 

Er zat dus niets anders op dan de puntlasjes van die plaatjes uit te boren. En dan zitten die kleine rot plaatjes nota bene met wel 12 lasjes per stuk vastgelast! Maar goed, de aanhouder wilt uiteindelijk.

 

Plaatje chassis verwijderd

 

Bevestigingspunten bumper

 

En nu pastten de beugels wel in de kokerbalken. Daarmee kun ik nu voor het eerst eens kijken hoe de zenki bumper

op de auto eruit zou zien.

 

Trueno zenki bumper

 

Alleen de plek waar normaal het Trueno logo hoort te zitten ziet er nog een beetje lullig uit. Zo'n logo los zal waarschijnlijk erg moeilijk te vinden zijn, maar ik ga uiteraard wel op zoek.

Maar voor het geval ik niets kan vinden had ik al wel meteen een alternatief bedacht. In het grilletje dat bij de USDM bumper hoorde, zat een klein Toyota logootje.

Die ging ik uiteraard niet meer gebruiken en de grootte klopte ongeveer, dus heb ik eens gekeken hoe het zou staan. op zich helemaal niet slecht, dus mocht ik geen Trueno logo meer kunnen vinden heb ik in ieder geval een acceptabel alternatief.

 

Toyota logo in bumper

 

Maar enkele maanden later ontving ik ineens een mailtje uit Canada van dezelfde man waar ik de bumper van gekocht had. Hij wist dat ik het uiteraard jammer vond dat het Trueno logo niet bij de bumper zat en was zelf ook nog eens op zoek gegaan. Hij had gelukkig nog zo'n logo weten te traceren en ik kreeg als eerste de mogelijkheid om 'm van hem te kopen. Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken, zeker omdat mijn eigen zoektocht tot dusver bitter weinig had opgeleverd.

De verzendkosten voor zo'n klein logo waren gelukkig ook een stuk aangenamer, dus een paar dagen later lag hij al bij me op de mat.

 

Trueno logo

 

Trueno logo in bumper

 

Het Toyota logootje was leuk, maar dit Trueno logo hoort natuurlijk gewoon bij deze bumper.

Nu is de voorbumper helemaal compleet en gereed om gemonteerd te worden. Toch een hele verbetering ten opzichte van de oude USDM bumper.

 

En nog even voor de lol:

 

Ik had reeds verteld dat er 2 bumpers waren waaruit ik kon kiezen. Ik ben uiteindelijk voor de zenki bumper gegaan. Maar door stom toeval was ik in de gelegenheid om een Kouki bumper bij een set nieuwe koplampen en een motorkap te kopen voor een bijzonder aangename prijs (Nota bene gewoon in Nederland!)

Hoewel ik niet van plan was om 'm te gaan gebruiken, kon ik 'm natuurlijk niet laten liggen. Wellicht kon ik 'm nog verkopen aan iemand die op zoek was naar zo'n bumper.

 

Sprinter Trueno kouki bumper

 

En hoewel er wel genoeg interesse was in de bumper vanuit de hele wereld, haakten de meeste mensen toch af op de verzendkosten. Maar uiteindelijk is er toch iemand om gekomen. Deze bumper is dus uiteindelijk toch verkocht.