Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Voorbewerken van de remmen

De remmen op de corolla zijn natuurlijk maar weinig bijzonders. Ze werden in massa geproduceerd en zijn gemaakt van gietstaal. Dat betekend de afwerking vaak nogal ruw is.

Voor een auto als de Corolla heeft het voor de fabrikant geen enkele meerwaarde om die afwerking nog wat te verbeteren.

Geen ramp natuurlijk als je stalen velgen gebruikt met wieldoppen erop, dan zie je er immers geen bal van.

Maar tegenwoordig rijd natuurlijk iedereen met lichtmetalen velgen waar de remmen natuurlijk goed in het zicht zitten.

Als er dan van die roestige bonkjes achter de wielen te zien zijn, dan is dat over het algemeen niet zo heel erg fraai. De meeste mensen geven ze hooguit een verfje om die roest een beetje tegen te gaan en laten het daarbij. Maar ik wil dan ook graag de afwerking nog iets verbeteren.

 

Dus heb ik besloten om alle oneffenheden van het gieten weg te schuren zodat een mooie egale remklauw overblijft die dan vervolgens gepoedercoat kon worden.

 

Via een autosloop heb ik een set gebruikte AE101 remklauwen weten te bemachtigen. De achterremmen kwamen natuurlijk van mijn eigen auto af.

 

gestraalde en ongestraalde remklauwen

De achterremmen. Links zoals ze van de auto kwamen en rechts gestraald.

 

Allereerst zijn natuurlijk alle remklauwen gestraald om ze te ontdoen van alle roest. Maar toen bleek ook al snel dat de roest al een poosje zijn werk deed en al aardig in het metaal gevreten had.

Als je dat alleen maar zou verven zou dat er nog niet echt heel fraai uitzien als je het mij vraagt. Dus was het zaak om alle oneffenheden uit het metaal te schuren.

 

geschuurde remklauw

 

geschuurde en ongeschuurde remklauw

Dat ziet er toch al heel anders uit.

 

En de voorremmen hebben uiteraard dezelfde behandeling ondergaan. Eerst stralen om alle roest te verwijderen om vervolgens alle oneffenheden weg te schuren.

 

voor remmen

 

geschuurd en ongeschuurde remklauwen

 

Toen ik eenmaal tevreden was (en dat heeft aardig wat uurtjes werk gekost) zijn de remklauwen naar de poedercoater gestuurd. Ik heb ervoor gekozen om ze een mooi, sportief rood kleurtje te geven. Poedercoating is net even wat taaier en duurzamer dan gewone verf, wat in het geval van de remklauwen waarschijnlijk wel gunstig is.

 

gepoedercoate rem klauwen

 

Op bovenstaande foto is te zien hoe de remklauwen terug kwamen van de poedercoater. Ik was er in ieder geval erg blij mee. Nu hoefden ze alleen nog maa rin elkaar gezet te worden en dan zouden ze klaar zijn om weer op de auto gemonteerd te worden.