De plannen
Ik zal op deze pagina uiteenzetten wat de plannen zijn voor de auto.
Toen ik deze auto kocht waren de plannen nog een stuk bescheidener. Maar naarmate het project vorderde, werden de plannen voor de auto steeds omvangrijker.
Intussen is het wellicht een beetje uit de hand gelopen tot het punt waar eigenlijk niets meer te gek is, zolang ik het leuk vind om te doen en het gave toevoeging vind voor de auto en het project.
Nu zijn deze plannen wel bijna constant onderhevig aan veranderingen, dus wat op deze pagina staat is meer een leidraad. Eventuele veranderingen en de status van elk onderdeel zal ik wel steeds proberen bij te werken op deze pagina.
De motor
Waar in eerste instantie de originele 4A-GE die in de auto zat toen ik 'm kocht weer terug in de auto zou komen, zijn die plannen iets veranderd.
Waar de 4A-GE al compleet gereviseerd was en onderstaande plannen dus eigenlijk allemaal al zo'n beetje afgevinkt waren. Begin ik met de nieuwe motor weer helemaal overnieuw.
De nieuwe motor is een 4A-GZE. In principe dezelfde motor, maar nu voorzien van een supercharger.
Buitenom een complete revisie heb ik nog wat extra plannen voor deze motor. In hoeverre deze ook daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden weet ik nog niet.
Complete revisie | Onvoltooid |
Motor blueprinten | Onvoltooid |
Gashuis optimaliseren | Onvoltooid |
Roots supercharger vervangen door twinscrew supercharger | Onvoltooid |
4A-GZE topmount intercooler vervangen door Air-to-water intercooler systeem | Onvoltooid |
Custom inlaatspruitstuk met geïntegreerde intercooler fabriceren | Onvoltooid |
Cilinderkop optimaliseren | Onvoltooid |
Cilinderblok deburren | Onvoltooid |
Uitlaatspruitstuk vervangen door Cusco powerball | Onvoltooid |
Stuurbekrachtiging verwijderen | Onvoltooid |
Aircopomp verwijderen | Onvoltooid |
Nieuwe bevestigingsbeugel voor dynamo fabriceren | Onvoltooid |
Extra sensoren monteren in het motorblok | Onvoltooid |
De versnellingsbak
Ook hier geld dat ik de C52 handgeschakelde 5-versnellingsbak die origineel in de auto zat al helemaal gereviseerd had en zelfs voorzien van een duur Quaife ATB LSD.
Maar aan de 4A-GZE motor die in de auto zal komen, zat ook aan andere versnellingsbak vast gebout. Het gaat hier om een E58 versnellingsbak die net weer wat sterker is om beter om te kunnen gaan met het extra koppel dat de 4A-GZE produceert. Dit is natuurlijk de verstandigere keuze (Toyota heeft deze versnellingsbak immers niet voor niets aan deze motor gemonteerd).
Deze versnellingsbakken werden als optie met LSD geleverd. Over de manier waarop je aan de buitenkant kunt zien of en wat voor LSD er in de bak zou zitten doen veel verschillende verhalen de ronde op het internet. Ik zal het dus pas echt zeker weten als ik de versnellingsbak open haal.
Maar zelfs als er al een LSD in zit, is er nog een redelijke kans dat ik alsnog weer een Quaife ATB LSD monteer omdat mijn voorkeur nu eenmaal naar een dergelijk soort differentieël uit gaat.
Versnellingsbak demonteren, reinigen, stralen en spuiten | Onvoltooid |
Versnellingsbak compleet reviseren | Onvoltooid |
Indien nodig differentieël vervangen door Quiafe ATB LSD | Onvoltooid |
Hulpkoppelingscilinder vervangen | Voltooid |
Hoofdkoppelingscilinder reviseren | Voltooid |
Nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager | Onvoltooid |
Het onderstel
Het onderstel is op verschillende punten voor verbetering vatbaar om de wegligging van de Corolla naar een wat hoger plan te tillen.
Originele schokdempers aanpassen voor KONI patronen | Voltooid |
Standaard veren vervangen door verlagingsveren | Onvoltooid |
Voorste stabilisatorstang vervangen door dikker en verstelbaar exemplaar | Onvoltooid |
Achterste stabilisatorstang vervangen door dikker en verstelbaar exemplaar | Onvoltooid |
Alle rubbers vervangen door polyurethaan exemplaren | Onvoltooid |
Topmounts vervangen | Onvoltooid |
Alle wiellagers vervangen | Onvoltooid |
Stuurinrichting reviseren | Voltooid |
Alles reinigen, stralen en laten poedercoaten | Voltooid |
Diverse kleine onderdelen aanpakken | Onvoltooid |
De remmen

De standaard remmen van de Corolla voldoen op zich prima. Je kunt de auto er prima mee tot stilstand krijgen.
Maar het is natuurlijk altijd fijn als je net en beetje eerder stil kunt staan. Vanuit de fabriek kreeg de '88 GT-S de pre-facelift remmen mee met een diameter van 238mm en een dikte van 18mm.
De auto's van na de facelift gebruikten al remmen met een diameter van 256mm en een dikte van 22mm. Dat levert toch meer remoppervlakte op en meer staal om de warmte te dissiperen.
Aangezien dit een hele simpele bolt-on upgrade is worden die remmen uiteraard gemonteerd op mijn Corolla.
Voorremmen vervangen door AE101 exemplaren | Onvoltooid |
Alle remmen strak maken (Ontdoen van gietbramen etc) | Voltooid |
Alle remmen stralen en poedercoaten | Voltooid |
Alle remmen reviseren | Voltooid |
Hoofdremcilinder reviseren | Voltooid |
Flexibele remleidingen vervangen door staalomvlochten exemplaren | Onvoltooid |
Starre remleidingen vernieuwen met cunifer exemplaren | Onvoltooid |
Remschijven rondom vervangen | Onvoltooid |
Remblokken rondom vervangen | Onvoltooid |
De carrosserie
In de carrosserie van de auto gaat wellicht nog wel het meeste werk zitten. Ten eerste om de roest aan te pakken waar de auto toch wat onder te lijden had. Halverwege het project bleek ook dat de auto al eens wat schade opgelopen had, ook dat moest natuurlijk opgelost worden.
Op wat verbeteringen na zal de carrosserie verder niet veel veranderen, want zeg nou zelf. Het is toch al een plaatje om te zien.
Beschadigde front vervangen door donorfront | Voltooid |
Diverse beugels voor antenne, brillenhouder, etc. aan carrosserie lassen | Onvoltooid |
Nieuwe stukken inlassen waar nodig | Onvoltooid |
Oude antennegat dichtlassen | Onvoltooid |
Gaten van Sidemarkers dichtlassen | Onvoltooid |
Nieuwe automatisch uitschuifbare antenne inbouwen | Voltooid |
Voorzieningen voor accu naar kofferbak verplaatsen | Onvoltooid |
Voorschermen vervangen | Onvoltooid |
Voorruit vervangen | Onvoltooid |
Achterruit vervangen | Onvoltooid |
Onderzijde tectyleren | Onvoltooid |
Holle plaatdelen tectyleren | Onvoltooid |
Koplampen vervangen | Onvoltooid |
Achterlichten vervangen door Levin Kouki lampen | Onvoltooid |
Spoiler vervangen door Kouki exemplaar | Onvoltooid |
Voorbumper vervangen door Trueno Zenki exemplaar | Onvoltooid |
Achterbumper vervangen door Trueno Kouki exemplaar | Onvoltooid |
Spatlappen vervangen door Trueno Kouki exemplaren | Onvoltooid |
Trueno schildje op motorkap plaatsen | Voltooid |
Buitenspiegels vervangen door inklapbare JDM exemplaren | Onvoltooid |
Deurgrepen vervangen | Onvoltooid |
Ramen van een tint laten voorzien | Onvoltooid |
Bumpers en stootlijsten voorzien van een nieuwe bies | Onvoltooid |
Auto strak maken | Onvoltooid |
Auto compleet laten spuiten | Onvoltooid |
Het interieur
Het interieur was echt toe aan een flinke opknapbeurt. Het was gewoon afgeleefd en versleten.
Het originele interieur vond ik er toch al een beetje goedkoop uitzien en gewoonweg niet zo mooi, dus hier zou zowieso het een en ander veranderd worden.
Het wordt allemaal een beetje opgewaardeerd, er komt een digitaal instrumentenpaneel en het dashboard wordt ook volledig verbouwd om ruimte te maken voor extra meters. Verder zal alles natuurlijk opnieuw bekleed worden.
Dashboard aanpassen voor extra meters | Onvoltooid |
Deurpanelen aanpassen voor speakers en raambediening | Onvoltooid |
Shortshifter fabriceren | Voltooid |
Hemeltje aanpassen voor brillenhouder en opnieuw bekleden | Onvoltooid |
Brillenhouder/interieurverlichting inbouwen | Onvoltooid |
Dashboard opnieuw bekleden | Voltooid |
Extra meters installeren | Onvoltooid |
Compo speakers in deurpanelen inbouwen | Onvoltooid |
Compo sepakers achterin inbouwen | Onvoltooid |
Electrisch bedienbare ramen inbouwen | Onvoltooid |
Contactsleutelverlichting inbouwen | Onvoltooid |
Stoelen en achterbank opnieuw laten bekleden | Onvoltooid |
Armsteun opnieuw bekleden | Voltooid |
Trueno stuurwiel opnieuw laten bekleden | Voltooid |
Vloerbedekking vervangen | Onvoltooid |
Plastic interieurdelen opknappen | Onvoltooid |
2 DIN ruimte aanpassen voor radio | Onvoltooid |
Kofferbak opnieuw bekleden | Onvoltooid |
Overigen
Er zijn natuurlijk ook dingen die niet echt onder een noemer te vatten zijn, maar uiteraard wel moeten gebeuren.
Schade aan kabelbomen herstellen/kabelbomen aanpassen | Onvoltooid |
Nieuwe bekabeling samenvoegen met oude kabelboom | Onvoltooid |
Brandstoftank nakijken en opnieuw conserveren | Voltooid |
Nieuwe velgen | Onvoltooid |
Nieuwe banden | Onvoltooid |
Auto laten herkeuren door RDW | Onvoltooid |